Porsche i Sverige – 70 år av körglädje!

En svartvit bild där en Porsche 356 kör på en grusad racingbana

Första bilen från Porsche kom till Sverige redan 1950. Ett premiummärke med högsta nivå av kvalitet och körglädje. Specialiserade återförsäljare servar en unik kundgrupp och en vagnpark med över 30 000 bilar. 50 procent av nybilsförsäljningen är laddbara bilar.

1949 skickades ett telex från Gmünd i Österrike till Scania-Vabis kontor i Södertälje. Avsändaren var Porsche och texten handlade om ett kontrakt där den mottagande parten ”godkänts som importör”. Verksamheten körde igång 1950 och Sverige blev historiskt som märkets andra exportmarknad efter Schweiz.

Den allra första bilen levererades 11 maj 1950 och under det inledande verksamhetsåret registrerades 13 fordon i Sverige. Samtliga bilar kom från den idag berömda serien av 52 handbyggda Porsche 356/2 med karosser av aluminium. Bilarna tillverkades i Gmünd under utmanande förhållanden, innan flytten av verksamheten till Stuttgart i Tyskland.

Då som nu var motorsport en viktig del av framgångarna. En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche.

Nästa stora steg för Porsche inom svensk motorsport togs i slutet av 60-talet. Mästerlige Björn Waldegård vann Svenska Rallyt 1968, 1969 och 1970 med Porsche 911. Samtidigt gjorde han succé internationellt som förare i Porsches fabriksteam, med segrar i klassiska Monte Carlo-rallyt både 1969 och 1970.

I takt med tävlingsframgångarna utvecklades den svenska återförsäljarorganisationen. Inledningsvis såldes Porsche via Volkswagen-handlare men under 80-talet etablerades specialiserade och märkesbundna återförsäljare. Landets första riktiga auktoriserade återförsäljare av Porsche låg på Lindhagensplan i Stockholm.

Det svenska Porsche-nätverket består idag av tio toppmoderna Porsche Center och tre Porsche Service Center som servar en av Sveriges mest entusiastiska kundgrupper. Den aktiva vagnparken omfattar över 30 000 bilar och en stor andel klassiska modeller syns fortfarande på vägarna under sommarhalvåret. Ett talande bevis för bilarnas erkänt goda byggkvalitet.

De senaste 20 åren har Porsche utvecklats från en nischad sportbilstillverkare till en allt större aktör inom bilindustrin. Under perioden har flera nya och framgångsrika bilmodeller lanserats; Cayenne, Panamera, Macan och Taycan. Porsche har därmed utvecklats till ett bredare premiummärke med fokus på högsta nivå av kvalitet och körglädje i varje segment. För att säkerställa fortsatt framgång och att Porsche ska kunna leverera enastående körglädje även de kommande 70 åren satsar fabriken hårt på elektrifiering.

Porsche har vuxit starkt i Sverige de senaste åren mycket tack vare populära laddbara bilmodeller. Redan 2013 introducerades de första laddhybriderna Panamera S E-Hybrid och superbilen 918 Spyder, som följdes 2014 av Cayenne S E-hybrid. 2019 presenterades den första helelektriska sportbilen Porsche Taycan. Nybilsförsäljningen i Sverige 2020 består till ca 50 procent av laddbara bilar och runt hörnet väntar fler helelektriska modeller.


Kontakter

Andreas Lundberg
+46 (0)8 120 810 05
andreas.lundberg@porsche.se

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.