Panamera 4 10 Years Edition - Courage changes everything.

Courage changes everything.

Panamera 4 10 Years Edition.

Tekniska specifikationer

Panamera 4 10 Years Edition - Technical Specs
2,950 mm
5,049 mm 1,423 mm
Från 1055 000 kr
PDK
Pris: Från 1055 000 kr
Effekt: 243 kW (330 hk)
Acceleration 0-100 km/h: 5.5 s
Maxhastighet: 262 km/h
Bärnsleförbrukning l/100 km (WLTP): 11.3
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 258

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Koncept

Porsche - Koncept

Koncept

Plötsligt förändrades allt som har med sedanmodeller att göra. Att köra runt i något stort och klumpigt med fluffig interiör kändes med ens som något väldigt förlegat. Man började märka en skillnad ute på vägarna – det dök upp något med krut i, något dynamiskt: en sportbil som hade fyra säten! En silhuett det helt enkelt inte gick att ta miste på, och med prestanda som bara förknippas med Porsche.

Panamera! Den förändrade allt. Speciellt för alla som kör en sedan. Och förändringen fortsätter. Nu har det hänt något stort på vägarna igen. För sportiga förare har våra ingenjörer och formgivare skapat nästa Panamera.

Panamera skvallrar om hur modiga våra ingenjörer är. Genom att hela tiden våga omvärdera och uppfinna något nytt. Genom att framgångsrikt lyckas förena uppenbara motsatser – som prestanda och komfort, dynamik och bränslesnålhet, karriär och familj. Och genom att alltid vara trogna våra rötter; med särdrag som varvräknaren i mitten och tändningslåset till vänster. Helt klart Porsche-gener!

Chassiregleringssystem, som Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), Porsche 4D Chassis Control, luftfjädring med 3 kammare och styrning på bakaxeln, tas körglädjen till nya höjder.

Porsche InnoDrive och andra avancerade assistanssystem ser till att göra resan säkrare och mer avslappnad. Och tack vare Porsche Connect är alla nya modeller uppkopplade. Precis vad som behövs på resan mot framtiden.

Nya Panamera. Mod förändrar allt.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design - exteriören

Porsche - Design - exteriören

Design - exteriören

Måste en sportig sedan verkligen se ut som en sedan? Eller kan den ha en mer atletisk karisma? Kanske en stram taklinje som ger en elegant och harmonisk kontur mer liknande den på en tvåsitsig bil?

Silhuetten och proportionerna får de nya Panamera-modellerna att andas mer Porsche än någonsin. Tydligt rundade övergångar och en skarpskuren sportbilssilhuett framhäver precisionen i den nya designen.

Hjulbasen har vuxit med 3 cm jämfört med den på föregångaren, det kortare överhängetfram och det längre överhänget bak ger nya Panamera en dynamisk utstrålning. De skulpterade sidopartiernas djupverkan förstärker den karakteristiska mittlinjen och får bilen att verka lättare.

En imponerande uppsyn: LED-strålkastarna, med sina fyrpunkts -varselljus och Porsche Dynamic Light System (PDLS) på Panamera Turbo.

Gemensamt kännetecken för alla Panamera-modeller: ljuslisten bak och de smala 3D-LED-baklyktorna med sina fyrpunkts -bromsljus. Den utfällbara bakspoilern är integrerad i karossen och ser till att ge bakaxeln mer kraft nedåt i höga hastigheter.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design - interiören

Porsche - Design - interiören

Design - interiören

Interiören går i en helt ny stil, men är ändå typisk för Porsche. Instrumentpanelen är platt och ser förvånansvärt bred ut. Den analoga varvräknaren sitter placerad i mitten av instrumenten.

En annan nyhet är reglagekonceptet Porsche Advanced Cockpit. Mittkonsolen, med Direct Touch Control, har en glasliknande yta med beröringskänsliga knappar som ger direkttillgång till de viktigaste funktionerna. I mitten tronar den korta växelspaken. En högupplöst 12" pekskärm sitter integrerad i instrumentpanelen. Två högupplösta displayer, en till vänster och en till höger om varvräknaren, visar navigationskartor, virtuella instrument och massor av annan information. I kombination med det automatiska klimatsystemet med 4 zoner (tillval) har passagerarna i baksätet en egen pekskärm.

Det är gott om plats och komforten är hög – definitivt inte det vanliga när det gäller en sportbil. Men definitivt typiskt för nya Panamera.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Prestanda

Porsche - Prestanda

Prestanda

Den helt nya dubbelturbo-V6:an i Panamera 4S och dubbelturbo-V8:an i Panamera Turbo är lättare och mer kompakta än sina föregångare och utrustade med VarioCam Plus. De dubbla turboaggregaten sitter nu placerade mellan cylinderbankarna. Det gör att avgasströmmen får kortare väg till respektive turbo vilket ger kvickare respons.

Dubbelturbo-V8:an i Panamera Turbo har twin-scroll-teknik. Avgasströmmarna når turbinhjulet via fysiskt skilda kanaler. Med denna teknik optimeras gascyklerna. Resultatet är ett högre vridmoment även vid låga varvtal.

Ligger man i täten, måste man se till att behålla den. Och här är beviset att så är fallet: Panamera Turbo S E-Hybrid. Denna högprestanda-hybrid får sin fulla potential av en kraftfull, dubbelt turbobestyckad 4,0-liters V8:a-motor och en elmotor. Tillsammans svarar de för rent ypperlig prestanda.

Ny 8-stegad Porsche-dubbelkopplingsväxellåda
Att få ut mer kraft ur motorn är endast till någon nytta om man vet var den behövs. Därför är motorn på de senaste Panamera-modellerna kopplad till en nyutvecklad 8-stegad växellåda med dubbla kopplingar (PDK) som omsätter den enorma kraften från de bägge motorerna till acceleration värdig en äkta sportbil.

Växlarna 1 till 6 har sportigt korta utväxlingsförhållanden, och topphastigheten nås i 6:an. 7:an och 8:an har längre utväxlingsförhållanden vilket gör att motorn kan hållas på lägre varvtal även i hög hastighet för mer bränslesnål och komfortabel körning på långfärd. De extremt exakta växlingarna går på tusendelar av en sekund och sker utan några märkbara avbrott i kraftflödet – också det en sak man förväntar sig av en genuin sportbil.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Chassi

Porsche - Chassi

Chassi

Om du sitter bakom ratten eller njuter av färden som passagerare fram eller bak spelar ingen roll – i en Porsche ska varje resa ha karaktären av sport, inte transport.
Tack vare den vidareutvecklade chassitekniken klarar chassit på nya Panamera den svåra balansakten mellan sportighet och komfort på ett mästerligt sätt. Den adaptiva luftfjädringen med 3-kammarteknik har hela 60% bättre luftkapacitet än föregångaren.

En annan nyhet är integrerade Porsche 4D Chassis Control System, som centralt analyserar de aktuella körförhållandena i alla riktningarna (longitudinellt, transversellt och vertikalt), beräknar de optimala körinställningarna i realtid och synkroniserar alla chassissystem, den fjärde dimensionen. Syftet är att optimera den övergripande prestandan och bredda området mellan sportig körning och komfort så mycket som möjligt.

Styrning på bakaxeln
För första gången finns nu Panamera med styrning på bakaxeln. Det här systemet förbättrar inte bara prestandan utan underlättar också körningen i vardagen.
Vid låg hastighet styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Det har samma effekt som om avståndet kortats mellan axlarna. Vändradien minskar, smidigheten ökar och det blir märkbart enklare att parkera.

I högre hastigheter styr systemet bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Denna virtuella förlängning av hjulbasen innebär att körstabiliteten förbättras.
Styrningen på bakaxeln visar att det går att kombinera stabilitet, smidighet och prestanda. Resultatet är bättre manövrerbarhet och körsäkerhet till vardags och en markant ökning av den maximala körprestandan.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Sportläget

Porsche - Sportläget

Sportläget

Sport-läget låter dig byta från en komfortinriktad till en utpräglat sportig upplevelse. Det elektroniska motorstyrningssystemet ger snabbare respons och motordynamiken blir mer direkt. I Sportläget växlar PDK-lådan upp senare och ner tidigare. Porsche Active Suspension Management (PASM), tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) och styrningen på bakaxeln går också de över i Sportläget vilket ger hårdare dämpning.

Sport Chrono Package med lägesväljare
Adrenalinkick med en knapptryckning: Sport Chrono-paketet erbjuder ännu sportigare inställning av chassit, motorn och växellådan. I paketet ingår ett analogt och digitalt stoppur, grafisk återgivning på instrumenttavlan av den longitudinella och laterala accelerationen samt en prestandadisplay som visar varvtider i Porsche Communication Management (PCM).

En nyhet är lägesväljaren på ratten med Sport Response-knapp, hämtad från 918 Spyder. Det finns 4 körlägen att välja mellan: Normal, Sport, Sport Plus och Individual för en ännu personligare körstil.

Redan i Sport-läget levererar nya Panamera mer kördynamik och mer direkt körprestanda. I Sport Plus-läget är motorn ännu mer lyhörd. Varvtalsbegränsaren anpassas till en hårdare inställning. Porsche Active Suspension Management (PASM) och tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) anpassas för hårdare dämpning och mer turn-in i kurvorna. Den adaptiva luftfjädringen går ner till lågt läge och fjädringen blir styvare. Styrningen på bakaxeln ger ännu smidigare köregenskaper. En annan funktion som ingår i paketet är Launch Control som optimerar accelerationen från stillastående.

Det stoppur som sitter monterat på instrumentpanelen visar körtiden men kan även användas som vanlig klocka. Porsche Communication Management (PCM) har uppgraderats och innehåller nu en prestandadisplay där man kan se, lagra och utvärdera varvtider eller andra körtider av intresse.

Sport Response
Ett tryck på knappen som sitter i mitten av lägesväljaren gör motorn och växellådan redo för snabbast möjliga kraftutveckling, till exempel inför en för omkörning.
PSM Sport

Kombinerat med Sport Chrono Package har Porsche Stability Management (PSM) ett speciellt Sportläge. Det här läget tillåter en betydligt sportigare körstil, med PSM fortsatt aktivt i bakgrunden. Perfekt när du vill ta din körupplevelse till en ännu högre nivå.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Bromsar

Porsche - Bromsar

Bromsar

Nya Panamera är utrustad med ett bromssystem som har 6-kolvs fasta aluminium-monobloc-ok fram och 4-kolvsok av samma typ bak. Bromsskivorna är ventilerade och slitsade vilket förbättrar bromsförmågan även vid extrema förhållanden –och ger effektivare bortledning av värmen. Bromsoken är gjorda i ett stycke och har en innesluten konstruktion. Det här gör att de är lätta men ändå extremt deformationsresistenta. Pedalspelet är kort, tryckpunkten väldefinierad och bromssträckan imponerande kort.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)
Som tillval finns det i motorsport välbeprövade systemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). För de nya Panamera-modellerna har de korsborrade keramiska bromsskivorna av PCCB nu en diameter på 420 mm fram och 390 mm bak – för ännu mer imponerande bromsförmåga. PCCB har 10-kolvs fasta aluminium-monobloc-ok fram och 4-kolvsok bak för avsevärt högre och exceptionellt likformig bromskraft vilket är helt avgörande. PCCB ser till att korta bromssträckan även i de allra tuffaste situationerna – på vägen och på banan.

Tack vare sin enastående motståndskraft mot fading, erbjuder PCCB bättre säkerhet vid inbromsning i höga hastigheter. En annan fördel med detta bromssystem är att de keramiska bromsskivorna är extremt lätta, de väger endast ungefär hälften så mycket som standardskivor av motsvarande design och typ. Det innebär bättre väghållning, bättre komfort och mer smidighet.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör

Porsche - Interiör

Interiör

Sportig, för några varv runt banan. Bekväm, för en långresa med hela familjen. Glöm det där med antingen eller, det här är Panamera. Den genomtänkta sportbilsergonomin är fokuserad på föraren och på prestandan – utan att inkräkta på passagerarnas välbefinnande.

Ett par smakprov: Sluttande mittkonsol gör det snabbare att flytta handen mellan ratt och växelspak. Nytt reglage- och displaykoncept Porsche Advanced Cockpit med nydesignad, glasliknande mittkonsol och beröringskänsliga knappar som sitter logiskt placerade i grupper. Högupplöst 12"-pekskärm. Instrumenttavla med analog varvräknare i mitten, flankerad av två högupplösta displayer. Multifunktionssportratt.

Komfortbelysning inklusive kupébelysning bak
Tillvalet komfortbelysning inklusive kupébelysning bak är en indirekt belysningslösning som gör det extra gemytligt ombord för passagerarna. Det finns 7 olika färger att välja mellan och ljusintensiteten är inställbar.

Önskas något mer? Bestäm själv: typ av säten, läder eller 2-färgsinteriör? Ädelträ, aluminium eller kolfiber? Ännu sportigare? Ännu lyxigare? Varför inte både och! Tack vare det breda utbudet av olika detaljer för personlig anpassning, är de möjligheter du har tillgång till för att förverkliga dina önskemål praktiskt taget outtömliga.

Porsche Rear Seat Entertainment
Biokänsla i baksätet! Nya Porsche Rear Seat Entertainment är utvecklat speciellt för att tilltala kräsna Porsche-passagerare och erbjuder ett helintegrerat och uppkopplat infotainmentsystem som sätter guldkant på resan och får tiden att gå snabbare. Båda enheterna är medtagbara och kan användas även utanför bilen.

Porsche Rear Seat Entertainment, som kopplas till Porsche Communication Management (PCM) via bilens WiFi, ger tillgång till radio och media liksom till navigationssystemet och olika fordonsfunktioner i din Panamera. Två separata 10"-pekskärmar med 32 GB minne, uttag för micro SD-minneskort, micro USB-uttag, Bluetooth® och NFC (Near Field Communication) ger tillgång till en hel värld av underhållning. Via bilens WiFi-router i Connect Plus finns tillgång till internet och upp till 1 miljon appar och spel, filmer och musik, ljudböcker, e-böcker och produktivitetsappar från Google® Play Store.

Ljudet kan ledas ut genom de integrerade högtalarna, bilens ljudsystem eller de trådlösa Bluetooth®-hörlurarna.

Instrumentpanelen
Analogt och digitalt: den nya instrumenttavlan i Panamera-modellerna leder tankarna till Porsches anrika motorsporthistoria – samtidigt är den ultramodern.

I mitten, i förarens direkta synfält, sitter den analoga varvräknaren. Mätarnålen har en verkligt klassisk design. Till vänster och höger sitter två högupplösta displayer som presenterar information av alla de slag, när och som man behöver den, till exempel navigationskartan eller Night Vision Assist.

Hastighetsmätaren sitter på vänster sida om varvräknaren. I mitten visas data från bland annat den adaptiva farthållaren. I displayfältet längst ut till vänster kan man välja att visa hastighetsbegränsningarna, avlästa vägmärken eller utomhustemperaturen.

På den högra sidan är möjligheterna ännu större. På det inre displayfältet visas bränslemätaren, information från färddatorn och den återstående räckvidden. Fältet längst ut till höger visar tiden. Man kan också välja att se navigationskartan.

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Service
Service
Tequipment
Tequipment
Porsche Driver's Selection
Porsche Driver's Selection