911 Turbo Cabriolet - 911 Turbo Cabriolet.

911 Turbo Cabriolet.

Tekniska specifikationer

911 Turbo Cabriolet - Technical Specs
2.450 mm
4.535 mm 1.302 mm
Från 2 170 000 kr inkl. moms
PDK
Pris: Från 2 170 000 kr inkl. moms
Effekt: 427 kW (580 hk)
Acceleration 0-100 km/h: 2.8 s
Maxhastighet: 320 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km (WLTP): 12.1 - 12.5
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 275 - 284

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Koncept

Porsche - Koncept

Koncept

911 Turbo sätter en ny standard. Igen.
911 Turbo har varit måttstocken för sportbilar i decennier. Nu kommer en ny version – som alltid extremt sportig, och som alltid bekväm och fullt användbar till vardags. Och självklart: Den sätter en ny standard för sportbilar.

Detaljerna som gör helheten som gör nyheten.
Även om motorns grundläggande layout inte förändrats, har varenda liten detalj optimerats, värderats på nytt, skippats helt eller arrangerats om. 911 Turbo-modellerna bjuder på imponerande prestanda.

Som ett exempel används piezo-insprutare och större turboaggregat för första gången. Grenrören, som hämtats från 911 GT2 RS, förbättrar effektiviteten och gör bilen ännu mer lyhörd tack vare optimerade strömningsförhållanden.
Laddluftkylningen och luftintagen till motorn har arbetats om från grunden. Tidigare fick laddluftkylaren luft från intag på sidorna av bakflyglarna, och insugsmotorn via ett galler på bakluckan. Den här principen har ändrats på nya 911 Turbo. Detta framgår också av det dubbelpipiga utblåset för laddluftkylarna, placerat mellan ändrören. Den här lösningen förbättrar luftflödet och laddluftkylningen – och ger ännu högre motoreffekt.

Resultatet är imponerande. Och extremt sportigt. Motorn i 911 Turbo utvecklar 580 hk – den i 911 Turbo S 650 hk. Accelerationen är lika imponerande: 911 Turbo gör 0–100 km/h på 2,8 sekunder och 0–200 på 9,7 sekunder. Topphastighet, håll i dig, 320 km/h.
Den helt nyutvecklade, 8-stegade PDK-växellådan (Porsche Doppelkupplung, med dubbla kopplingar) möjliggör växlingar på mindre än en tusendels sekund utan avbrott i kraftflödet. Jämfört med tidigare generationer, har den nya 8-stegade PDK-växellådan en märkbart bredare spridning mellan komfort, prestanda och effektivitet.

 

Porsche - Connect Plus: web-connected

Bromsar

Porsche - Bromsar

Bromsar

911 Turbo– bromssystem.
Vi lägger lika stor vikt vid bromsprestandan som vi gör vid körprestandan. 911 Turbo är bestyckad med fasta 6-kolvs Monobloc-bromsok av aluminium fram och fasta 4-kolvs Monobloc-bromsok bak, alla rödlackerade. Bromsskivor: 408 mm fram, 380 mm bak. Som tillval finns fasta bromsok i svart.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) är testade inom motorsporten och finns på begäran även för 911 Turbo. De korsborrade keramiska bromsskivorna i PCCB har en diameter på 420 mm fram och 390 mm bak – för ännu mer imponerande bromsförmåga. En annan fördel med bromssystemet är att de keramiska bromsskivorna är extremt lätta, de väger endast ungefär hälften så mycket som standardskivor av motsvarande konstruktion och typ. Det ger lägre ofjädrad massa och därför bättre bett, högre komfort (speciellt på guppiga vägar), ökad smidighet och bättre väghållning.

Porsche Active Aerodynamics.
Vind är något man inte kan undvika. Men man kan styra den rätt! Det ytterligare finslipade aerodynamiksystemet gör 911 Turbo-modellerna ännu mer aerodynamiskt flexibla – i alla situationer. PAA ser till att prestandan optimeras, samtidigt som det sänker förbrukningen och CO₂-utsläppen.

Viktiga faktor för detta är de nya, aktiva kylluftsspjällen i luftintagen fram, den pneumatiskt utskjutbara frontspoilern och den variabla bakvingen.

Airbrake-funktionen.
En annan nyhet: Airbrake-funktionen. Vid en nödinbromsning i hög hastighet (beroende på valt körprogram) skjuts frontspoilern och bakspoilern automatiskt ut – vilket bidrar till att korta bromssträckan.

De nya, aktiva kylluftsspjällen i luftintagen fram är konstruerade för att minska förbrukningen vid vardagskörning och ger överlägsen prestanda vid sportig körning. Spjällen stängs automatiskt när bilen är i rörelse och sänker på så sätt luftmotståndet. I körläge Sport, Sport Plus och PSM Sport öppnas spjällen för att ge motorn optimal kylning. Det här innebär att endast så mycket kylluft som verkligen behövs också levereras.

 

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design

Porsche - Design

Design

En medelväg? Kommer aldrig på fråga!
Hur vidareutvecklar man en design som nästan var helt perfekt redan från början, för över 45 år sedan? Det är naturligtvis inte det lättaste. Men omöjligt är ett ord som inte ingår i våra formgivares vokabulär, inte heller i våra konstruktörers. Så de har enträget fortsatt sin jakt efter den perfekta designen för den perfekta sportbilen.

Låt oss börja med bakpartiet. Det är ju trots allt där som själva hjärtat i alla 911:or klappat sedan 1963, och i alla 911 Turbo sedan 1974. Vi talar naturligtvis om boxermotorn. Bakpartiet på nya 911 Turbo har en kraftfull utstrålning – det har vuxit på bredden. För att vara exakt är det 20 mm bredare än på de förra modellerna. Bakvingarna har en alldeles speciellt kraftfull design. De är en karakteristisk detalj som präglat 911 Turbo ända sedan födseln. Bakpartiet är rent och precist, med fokus på det väsentliga.

Nyskapande former
Med sina former är fronten Porsches historia trogen – men samtidigt nyskapande. Fronten har vuxit hela 45 mm på bredden. I kombination med den ökade spårvidden, förbättrar detta körstabiliteten avsevärt. Skärmarna är som vanligt högre än huven. Med en nu ännu mer accentuerad utformning förstärker de Porsches särpräglade design. Huvens dynamiska veck och jämna sluttning mot frontkjolen knyter an till formspråket på tidigare 911-modeller. En annan typisk särskiljande detalj är 4-punktsvarselljusen och halvljuset i de nya, ännu mer sluttande LED-matrix-strålkastarna.

Med sina svarta luftlameller leder den nu ännu kraftigare markerade framkjolen vinden rätt väg. Närmare bestämt till luftintagen på sidorna och de nya aktiva kylluftsspjällen som gör det möjligt att justera det behovsstyrda luftflödet och på så sätt optimera aerodynamiken och kylningen. Frontkjolen inrymmer också en närmast osynlig kamera och olika sensorer till komfort- och assistanssystemen.

Variabel frontspoiler
Den variabla frontspoilern kan skjutas ut lägre än tidigare, vilket förbättrar aerodynamiken ytterligare.

Speciella detaljer
Den obrutna ljuslisten bak, inklusive Porsche-logotypen är en sammanbindande länk mellan de utpräglat 3D-formade LED-baklyktorna.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Chassi

Porsche - Chassi

Chassi

Porsche Active Suspension Management (PASM).
PASM är ett elektroniskt dämpningsregleringssystem som hela tiden aktivt justerar dämpningen på de enskilda hjulen baserat på körstilen och underlagets karaktär – det ger mindre karossrullningar och därigenom bättre komfort och dynamik.

PASM sportchassi.
För första gången finns nu tillvalet för 911 Turbo som ger en speciellt högpresterande PASM-dämpning i kombination med ett chassi sänkt 10 mm. Med styva fjädrar, avpassade krängningshämmare och ny avstämning av PASM-dämparna, kan det nya PASM sportchassit förbättra den dynamiska prestandan ytterligare – utan någon betydande inverkan på körkomforten.

Porsche Traction Management (PTM).
Systemet har nu förbättrats ytterligare för att vara mer robust och erbjuda mer kontroll. Resultat: Bättre precision och styrka.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Det här systemet förbättrar bilens dynamik och stabilitet genom att applicera bromstryck på bakhjulen, i kombination med differentialbroms bak. Vid sportig körning in i en kurva, anläggs ett lätt bromstryck på det inre bakhjulet. Därför fördelas en större del av motorkraften till det yttre av bakhjulen vilket ger ett extra styrmoment runt bilens vertikala axel.

Porsche Stability Management (PSM).
Stability Management (PSM) är ett automatiskt reglersystem för att upprätthålla bilens stabilitet när du kör på gränsen för den dynamiska körprestandan. Sensorer övervakar hela tiden riktning, hastighet, girhastighet och bilens laterala acceleration. Med hjälp av denna information kan PSM räkna fram den faktiska färdriktningen i varje givet ögonblick och ger selektivt ett bromstryck på de individuella hjulen för att återställa stabiliteten.

Styrning på bakaxeln.
Styrning på bakaxeln ökar prestandan och gör dessutom bilen mer praktisk i vardagen. Fördelen vid vanlig vardagskörning: Vid manövrer i låg hastighet styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Det ger en virtuell förkortning av hjulbasen. Fördelen vid sportig körning: I högre hastigheter styr systemet bakhjulen i samma riktning som framhjulen.

Lyftsystem på framaxeln.
Det vidareutvecklade lyftsystemet på framaxeln ökar avståndet fram till vägbanan på nya 911 Turbo. Närmare bestämt med 40 mm i hastigheter upp till ca 35 km/h. Systemet ser på så sätt till att kantstenar, ramper och garageinfarter inte längre är en utmaning.

Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
PDCC är ett system som aktivt motverkar karossrullningar. Det minimerar karossnigningar i sidled vid sportig körning i kurvorna. En kontinuerligt reglerad fördelning av bilens laterala karossrullningsmoment mellan fram- och bakaxeln säkerställer att bilens uppträdande justeras på ett idealiskt sätt för alla körförhållanden. Det ger ökad dynamisk prestanda, ännu neutralare vägegenskaper och ökad åkkomfort – hur fort det än går.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Fälgar

Porsche - Fälgar

Fälgar

Nya 911 Turbo levereras med smidda 20/21"-lättmetallfälgar. De har en titanfärgad finish i två toner och pryds av ett Porsche-märke i mitten. Däckdimensioner: 255/35 ZR 20 fram och 315/30 ZR 20 bak – för enastående grepp. Självklart finns det fler fälgar att välja bland.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Cabriolet

Porsche - Cabriolet

Cabriolet

En cabriolet som ingen annan.
Att lufttillförseln spelar en avgörande roll för 911 Turbo säger sig självt. Men varför begränsa det bara till motorn? När allt kommer omkring, kan även cabrioletkänslan optimeras. 911 Turbo Cabriolet-modellerna kombinerar den klassiska 911 Turbo-silhuetten med möjligheten att kunna njuta av det omisskännliga ljudet från den rytande turbomotorn ännu intensivare. De är utrustade med en helautomatisk tygsufflett. Den har en fast bakruta av glas och tre integrerade magnesiumstag som gör suffletten robust men ändå extremt lätt. Att öppna eller stänga den går på kvicka 12 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Om du vill: även via fjärrstyrning.

Innertaket är tillverkat i ett värmeisolerande och ljudabsorberande material. Resultat: Märkbart stabilare temperatur i kupén och effektiv dämpning av vindbruset.

Dessutom är klimatregleringsfunktionen märkbart förbättrad när du kör nercabbat. Klimatregleringen optimerar klimatkomforten helt automatiskt.
911 Turbo Cabriolet-modellerna är också utrustade med en elektriskt styrd vindavvisare. Med en enkel knapptryckning skjuts vindavvisaren in eller ut på bara 2 sekunder och ger praktiskt taget dragfri körning med suffletten nere. Och minimalt vindbrus.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Sport Chrono paketet

Porsche - Sport Chrono paketet

Sport Chrono paketet

Det blir ännu bättre: Sport Chrono-paketet.
Adrenalinkick och gåshud med en knapptryckning: Det standardmonterade Sport Chrono-paketet med lägesväljare. För en ännu sportigare avstämning av chassit, motorn och växellådan. I paketet ingår även den nya appen Porsche Track Precision och en däcktemperatursdisplay.

Via den rattmonterade lägesväljaren med sin Sport Response-knapp har du möjlighet att välja mellan 5 körlägen: "Normal", "Sport", "Sport Plus" och "Individual" – för att kunna stämma av bilen ännu bättre efter din egen körstil – och "Wet".
Läget Sport ger 911 Turbo en mer dynamisk respons. I läget Sport Plus, svarar Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och styrning på bakaxeln för sportigare dämpning, bättre stabilitet mot rullningar och mer direkt ingång i kurvorna.

Dessutom har Sport Chrono-paketet tre ytterligare funktioner. Den första är Launch Control som används för att starta optimalt från stillastående i läget Sport Plus.

Den andra funktionen är en växlingsstrategi hämtad från racingvärlden. I det här läget är PDK-lådan perfekt inställd för extremt korta växlingstider och optimala växlingspunkter, idealiskt för körning på bana med påtagligt aktiva växlingar.

Den tredje funktionen aktiveras via Sport Response-knappen i mitten av lägesväljaren och förbereder motorn och växellådan för snabbast möjliga kraftutveckling. Resultat: Maximal respons under ca 20 sekunder.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör

Porsche - Interiör

Interiör

Endast djup övertygelse kan skapa den där speciella känslan.
Interiören infriar allt det som exteriören utlovar. En snabb blick in i bilen räcker för att konstatera att det här är en av de mest omfattande optiska och digitala framstegen någonsin – alla generationer av 911 inräknade. Kompromisslöst sportig prestanda, kombinerad med hög komfort och exklusivitet. Typiskt 911 Turbo.

En nyhet, och på samma gång en anspelning på tidigare 911-generationer, är de horisontella linjerna i kupén. Konceptet gör det också enkelt att nå alla huvudfunktioner – i alla situationer. Antalet fysiska reglage har minimeras och allt sitter placerat så att du som förare lätt kan nå det. Denna praktiska sportbilsergonomi kännetecknar även den nya GT-multifunktionssportratten med sina växlingspaddlar.

Speciellt är det detaljerna som är verkligt stilfulla i 911 Turbo. Standard: Läderklädsel med kontrasterande sömmar i färgen Crayon.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Sportig komfort

Porsche - Sportig komfort

Sportig komfort

GT-sportratt.
Gripbar motorsportkänsla: GT-sportratten är standard i nya 911 Turbo. Med stöd för tummarna, skruvapplikationer och en markering klockan 12 på ratten – motorsportinfluenser över hela linjen! Dekorringen runt Porsche-märket är svart och växlingspaddlarna har färgen Dark Silver. GT-ratten är läderklädd och har eleganta korsstygnssömmar. Om så önskas, kan den också fås i klädd i Race-Tex, ett mikrofibermaterial som är godkänt för körning på bana. Det har en högklassig look och känsla och påminner mycket om mocka. Och det är mjukt och skönt att hålla i och ger ett bra grepp. Dessutom är det enkelt att hålla rent.

Light design-paket.
Light design-paketet är både praktiskt och estetiskt tilltalande. Det innehåller dimbara LED-lampor på mittkonsolen och vid dörrhandtagen, dörrfickorna, baksätena och i fotutrymmena fram. Det finns sju olika färger på ljuset att välja mellan.

Säten.
Sportstolarna har fått helt ny design. De har full 14-vägs elektrisk inställning: Du kan enkelt justera in säteshöjden, ryggstödet, svankstödet, placeringen i längdled och sitsens vinkel och djup. Dessutom ingår en vittomfattande minnesfunktion. Nackskydden har en elegant Turbo-logo präglad i lädret. Mittsektionerna på sätet och ryggstödet är läderklädda och vadderade.

Fullt skålade stolar.
De fullt skålade sätena (tillval) är tillverkade helt i kolfiberförstärkt plast (CFRP) och har en finish i vävd kolfiber. Dessa säten erbjuder ett extra bra stöd i sidled och har låg vikt. Höjdjusteringen är elektrisk, den i längdled manuell. Sätena är klädda i svart läder, mittsektionerna i perforerad Race-Tex. Stolarna fulländas av ett inpräglat Porsche-märke på nackskydden.

Baksäten.
Baksätena är mycket bekväma för en sportbil. Precis som fram, är ryggstödens mittsektioner vadderade. Hyllan bakom erbjuder ett extra förvaringsutrymme. Tack vare sina nedfällbara ryggstöd har 911 Turbo Coupé-modellerna gott om plats bak för bagaget. I Cabriolet-modellerna: 163 liter.

Personalisering & service

Exclusive Manufaktur
Exclusive Manufaktur
Service
Service
Porsche Driver's Selection
Porsche Driver's Selection