911 Targa 4 - Timeless Machine.

Timeless Machine.

911 Targa 4.

Tekniska specifikationer

911 Targa 4 - Technical Specs
2,450 mm
4,519 mm 1,297 mm
Från 1 270 000 kr inkl. moms
PDK
Pris: Från 1 270 000 kr inkl. moms
Effekt: 283 kW (385 hk)
Acceleration 0-100 km/h: 4.4 s
Maxhastighet: 289 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km (WLTP): 10.9-10.5
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 239 - 247

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Koncept

Porsche - Koncept

Koncept

Tidlös design i modern tolkning.
Med sin typiska silhuett är 911 inget man tar miste på. Designen har praktiskt taget sett likadan ut sedan 1963 och kommit att bli ett utmärkande genetiskt drag hos alla Porsche-modeller.

911 Targa
Den elegantaste 911-modellen av alla stoltserar med tillägget "Targa". Med sin karakteristiska störtbåge och sitt innovativa takkoncept är 911 Targa en tidlös klassiker. Samtidigt är den en öppen variant av 911, med samma komfort som en täckt modell.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design

Porsche - Design

Design

Exteriören i detalj.
En design som blandar traditionellt med modernt. Som svarar för mer dynamik på vägen. Och för en sensation för alla som intresserat följer 911.

Design-DNA
Typiskt för 911: den långa, slanka huven, den starkt vinklade vindrutan, och en taklinje som sluttar graciöst bakåt. Skärmarna har fått en mer distinkt utformning, bakpartiet utstrålar kraft och framhäver de horisontella dragen.

Ljuslist
Den obrutna LED-ljuslisten mellan de markerat tredimensionella LED-baklyktorna är ett gemensamt kännetecken för alla 911-modeller. För alla som ligger bakom gör den här listen det helt klart vilken bil det handlar om – även sedan mörkret fallit.

Targa-båge
En iögonfallande och särpräglad detalj på 911 Targa – störtbågen. Den uppfyller de högsta säkerhetskraven samtidigt som den bjuder på en unik och ikonisk design – med aluminiumdekor, ”gälarna” på sidorna, och den ursprungliga Targa-logon.

Fälgar
Något som får 911 att se extra sportig ut är att hjuldimensionerna är olika fram och bak. Hjulen erbjuder bättre stabilitet och komfort med en större diameter på bakaxeln.

Strålkastare
Både strålkastarnas form och placering påminner om de första generationerna av 911. Men nu är det självklart den senaste LED-tekniken som lyser upp vägen.

Motorhuv
Huvens dynamiska veck och jämna sluttning mot frontkjolen knyter an till tidigare 911-modeller.

Dörrhandtag
De nya handtagen är integrerade i dörrarna och smälter diskret in i bilens slanka kaross.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör

Porsche - Interiör

Interiör

Tradition och innovation – där har du interiören
I kupén på 911 kombineras gamla beprövade styrkor med nya möjligheter, och som den sportbil den är, står en sak helt klar: här är allt fokuserat på föraren. Analog precision och digital integrering i skön förening.

Sportbilsergonomi
Den analoga varvräknaren är placerad i mitten av kombiinstrumentet så att du alltid har den i ditt synfält. Den sluttande mittkonsolen kortar avståndet mellan ratten och växelspaken, och till de intuitivt placerade reglagen. Allt för den där alldeles speciella körkänslan bakom ratten i en 911.

Porsche Advanced Cockpit
Högupplösta displayer, beröringskänsliga knappar, samlade funktioner. Reglagekonceptet Advanced Cockpit gör interiören i 911 mer förarfokuserad än någonsin. Typiskt en sportbil: knapparna, som är traditionellt analoga, erbjuder direkt tillgång till viktiga kör- och chassifunktioner.

Kombiinstrument
På var sida om den analoga varvräknaren sitter en högupplöst 7"-display som levererar viktig information. Tillsammans med den högupplösta 10,9"-pekskärmen som hör till Porsche Communication Management (PCM) har du all information, och alla funktioner snabbt tillgängliga.

Material
Från växelspaken till luftinsläppen – här är varenda liten detalj noga genomtänkt och av högsta kvalitet. Kombinationsmöjligheterna mellan de material och utrustningar som står till buds tycks närmast oändliga – det är bara din egen smak som sätter gränserna. Du har alla möjligheter att göra din Porsche ännu mer din.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Komfort

Porsche - Komfort

Komfort

Effektstark designikon. Och en hjälte i vardagen. 911 kombinerar styrkorna hos en sportbil med hög komfort och den senaste tekniken för att göra det enklare för dig i vardagen.

Multifunktionssportratt.
Multifunktionssportratten ger dig smidig direkttillgång till ljudsystemet, telefonen och navigationssystemet. Vippkontakterna ger snabba precisa växlingar. Med tumgrepp och en markering klockan 12 på ratten, gör GT-sportratten motorsportgenerna extra tydliga.

Sportstolar.
911-sportstolarna är bekväma och ger stöd för kroppen även vid sportig körning i kurvorna. "Sportstolar Plus" har en ännu sportigare design. De kraftigare stoppade sidosektionerna på sitsen och ryggstödet ger ännu effektivare stöd i sidled. En annan fördel är den helelektriska inställningen av stolarna, komplett med minnespaket för ännu bättre komfort fram, för både förare och passagerare.

Taksystem
Sufflett
Även cabrioletmodellerna har den där klassiska 911-silhuetten. De är utrustade med en helautomatisk tygsufflett. Att öppna/stänga den går på kvicka 12 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Suffletten har en fast bakruta av glas och tre integrerade magnesiumstag som gör den robust och ändå extremt lätt.

Targa
Targa är ett taksystem som på ett optimalt sätt kombinerar säkerhet, komfort och design. När bilen står stilla, öppnas det helautomatiska taksystemet på 911 Targa-modellerna upp på 19 sekunder. Den eluppvärmda bakrutan är tillverkad i ett viktbesparande kompositsäkerhetsglas, och det ljudisolerande innertaket svarar för förbluffande låg ljudnivå i bilen med taket stängt.

Skjut- och uppställbart soltak
Det elmanövrerade skjut- och uppställbara soltaket till coupémodellerna skapar ännu mer plats i din 911. En stor yta öppnas upp mot omvärlden. Det skjut- och uppställbara soltaket är tillverkat i ett härdat säkerhetsglas och ger en uttalad rymdkänsla ombord, även när det är stängt.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Prestanda

Porsche - Prestanda

Prestanda

Byggd för en väg utan slut.
Alla 911-modeller har ett och samma syfte – att erbjuda så sportig körning som möjligt. Därför är också dubbelturbo-boxern, växellådan, chassit, bromsarna och alla reglersystemen konstruerade för en och samma sak: maximal prestanda.

Modeller
"4" – Siffran 4 i Porsches modellbeteckningar står för 4-hjulsdrift.
"S" – Hos Porsche har bokstaven "S" alltid stått för Sport och extra hög prestanda. När det gäller 911 innebär detta högre motoreffekt, sportigt chassi, stora bromsskivor och stora fälgar.
"4S" – Porsches 4S-modeller kännetecknas alltså av en kombination av både 4-hjulsdrift och extra hög prestanda.

Motor
Boxermotor med dubbla turboaggregat.
911-modellerna är bestyckade med dubbelturbomotor. Utmärkande egenskaper: hög effekt över hela varvtalsregistret, extraordinärt hög lyhördhet samt en bred vridmomentsplatå, även i låga hastigheter. Med sina horisontellt monterade kolvar, sin korta längd, låga höjd och sin placering bak ger motorn bilen en fördelaktigt låg tyngdpunkt. Motorfästena sitter nära bilens mitt vilket ger större stabilitet på vägen och mindre vibrationer.

Turboladdare.
Motorerna har dubbla turboaggregat och är försedda med laddluftkylning. Det här är en viktig detalj i turbosystemet som starkt bidrar till att både höja prestanda och sänka utsläpp.

Växellåda.
8-stegad Porsche-dubbelkopplingsväxellåda (PDK)
Porsches 8-stegade PDK-växellåda möjliggör växlingar på tusendelar av en sekund – utan avbrott i kraftflödet. PDK kombinerar en mycket sportig avstämning i växlarna 1 till 6 med bränslesnåla utväxlingsförhållanden i 7:an och 8:an.

7-växlad manuell växellåda
911 Carrera S-modellerna och 911 Targa 4S kan som tillval fås med en 7-växlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket. De korta avstånden med optimal övergång mellan de olika växellägena ger en mycket direkt länk mellan dig och bilen. Sport Chrono-paketet ger en ännu sportigare avstämning av chassit, motorn och växellådan.

Porsche Traction Management (PTM).
4-hjulsdrivningen Porsche Traction Management (PTM) fördelar drivkraften mellan bakaxeln, som har permanent drivning, och framaxeln på optimalt sätt. Det ger en enastående körupplevelse och harmoniska vägegenskaper även vid utmanande körning.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
PTV är ett system som har till uppgift att förbättra kördynamiken och stabiliteten ännu mer. Systemet använder sig av precisa bromsingrepp på de enskilda bakhjulen och av en differentialbroms på samma axel. Resultatet är ännu bättre stabilitet, enastående driv och grepp, och hög smidighet oavsett hastighet.

Chassisystem.
Extra allt. Chassisystemen optimerar köregenskaperna och gör bilen ännu snabbare, smidigare och bekvämare.
Porsche Active Suspension Management (PASM)
PASM är ett elektroniskt system som beroende på vägförhållandena och valt körläge kontinuerligt reglerar dämpningskrafterna för varje enskilt hjul – blixtsnabbt. För mer komfort och dynamik.

Porsche Active Suspension
Med PASM sportchassi ligger karossen ytterligare 10 mm närmare vägbanan jämfört med ett PASM-chassi. Fjädrarna är styvare och kortare, krängningshämmarna fram och bak hårdare. Fjäderstyvheten har höjts avsevärt, vilket ger ett mer neutralt och balanserat uppträdande på vägen.

Porsche Stability Management (PSM)
Stability Management (PSM) är ett automatiskt reglersystem för att upprätthålla bilens stabilitet när du kör på gränsen för den dynamiska körprestandan. Det här ger körstabilitet och säkerhet på hög nivå samtidigt i kombination med smidiga köregenskaper. Tillsammans med Sport Chrono-paketet, har PSM ett speciellt "Sport"-läge. Det här läget tillåter en betydligt sportigare körstil, med PSM fortsatt aktivt i bakgrunden.

Styrning på bakaxeln
Styrning på bakaxeln ökar prestanda vid höga hastigheter och ger betydligt högre körstabilitet. Samtidigt gör tekniken det enklare att manövrera bilen i låg hastighet och vid körning i kurvor. Samtidigt svarar denna styrning på bakaxeln för Porsche

Dynamic Chassi Control (PDCC).
PDCC är ett system som aktivt motverkar karossrullningar. Det mildrar karossens sidorörelser vid kurvtagning i högre hastigheter. Det ger ökad dynamisk prestanda, ännu neutralare vägegenskaper och ökad komfort – hur fort det än går.

Sport Chrono-paket
Adrenalinkick med en knapptryckning: Sport Chrono-paketet med lägesväljare, appen Porsche Track Precision och däcktemperaturdisplay. En klart sportigare avstämning av motorn, chassit och växellådan.

Lägesväljare och SPORT Response-knapp.
Lägesväljaren ger dig möjlighet att välja olika körstilar (t ex öka sportigheten), spara dina personliga inställningar och att få assistans med körningen på vått underlag. SPORT Response-knappen förbereder motorn och växellådan inför en snabb kraftutveckling under ca 20 sekunder av maximal motorrespons.

Launch Control och växlingsstrategi hämtad från racing
Launch Control-funktionen och Porsche dubbelkopplingsväxellåda (PDK) i SPORT PLUS-läget ger bilen en optimal start från stillastående. Med en växlingsstrategi hämtad från racingvärlden är PDK-lådan redo för extremt korta växlingstider och optimala växlingspunkter – för maximal acceleration.

Dynamiska motorfästen.
Detta elektroniskt reglerade system minimerar märkbara svängningar och vibrationer från drivlinan, speciellt från motorn, så att fördelarna med ett styvt respektive mjukt motorfäste kan utnyttjas. Kort sagt är detta ett system som förbättrar både körstabiliteten och körkomforten.

Appen Porsche Track Precision.*
Med appen Porsche Track Precision, som ingår i Sport Chrono-paketet, kan du enkelt klocka dina varvtider och samla kördata i din smartphone. Du kan spara, dela och jämföra dina egna data med andra förares.


* Användande av appen endast tillåtet på avspärrade platser. Användande av denna produkt (speciellt vad avser videoinspelningsfunktionen) kan på vissa marknader vara förbjudet enligt lag eller andra bestämmelser, eller under vissa förhållanden. Innan du använder denna produkt, kontrollera därför att så är tillåtet enligt lokala lagar och bestämmelser.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Assistanssystem

Porsche - Assistanssystem

Assistanssystem

Dina omgivningar med en snabb titt.
En sällan skådad lyx dessa dagar – att kunna koncentrera sig helt på det som ligger framför. I det här fallet den öppna vägen. Eller nästa kurva. 911 ger dig hjälp med en hel svit av assistanssystem som gör att du kan stanna i nuet och njuta av stunden.

Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare
Med hjälp av mycket detaljerade och precisa navigationsdata, kan Porsche InnoDrive identifiera hastighetsbegränsningar, höjdförändringar som utförs- och uppförsbackar, och kurvornas radie längs färdvägen – och det innan du ens hunnit fram till dem. Systemet anpassar växlingsstrategin och hastigheten – för intelligent körning och fördelaktig bränsleekonomi.

Adaptiv farthållare (ACC)
Det här systemet anpassar hastigheten beroende på avståndet till bilen framför. Om du närmar dig ett annat fordon som kör saktare är den hastighet du ställt in farthållaren på, saktar systemet ner bilen och bromsar mjukt. Ända ner till stillastående om så skulle krävas. Så fort vägen framför är fri igen, accelererar bilen själv till den hastighet du hade ställt in från början.

Night Vision Assist
Med hjälp av en IR-kamera kan Night Vision Assist upptäcka personer och större djur på vägen redan innan strålkastarljuset når dem. Systemet visar en värmebild på kombiinstrument för att varna om faran.

Porsche Wet Mode
I läget "WET" använder 911 ett innovativt system som assisterar dig vid körning på vått underlag. När sensorerna som sitter placerade i hjulhusen fram märker att vägbanan är våt, rekommenderar systemet att du kopplar in "WET"-läget. Då anpassas chassits reglersystem och drivlinans lyhördhet efter de aktuella förhållandena.


* Körläget "WET" kan på intet sätt ersätta behovet av att man anpassar sitt körsätt efter olika väg- och väderförhållanden och är, på sin höjd, en hjälp för föraren.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Bromsar

Porsche - Bromsar

Bromsar

Bromssystemet på 911-modellerna är dimensionerat för att matcha bilarnas höga prestanda. På 911 Carrera-modellerna greppar fasta, 4-kolvs monobloc-bromsok av aluminium om bromsskivor med en diameter på 330 mm. På Carrera S-modellerna sitter det 6-kolvs fasta aluminium-monobloc-ok fram och 4-kolvsok av samma typ bak. Bromsskivornas diameter är anpassad efter den höga motoreffekten och mäter 350 mm både fram och bak.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)

Lättare, stabilare och beprövade i motorsportsammanhang: Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) erbjuder ännu högre bromsförmåga tack vare sina keramiska bromsskivor med en diameter på 410 mm fram och 390 mm bak. En annan fördel: bromsskivornas extremt låga vikt resulterar i betydligt bättre väggrepp och komfort. De fasta 6-kolvs aluminium-monobloc-oken fram och 4-kolvsoken bak svarar för ännu högre och – nog så viktigt – exceptionellt likformig bromskraft.

Ladda ned broschyrer

Porsche 911 Targa 4

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Service
Service
Porsche Driver's Selection
Porsche Driver's Selection