911 GT3 - Nya Porsche 911 GT3.

Nya Porsche 911 GT3.

Time is precious.

Tekniska specifikationer

911 GT3 - Technical Specs
Hjulbas: 2.457 mm
Längd: 4.573 mm Höjd: 1.279 mm
Från 1 840 000 kr inkl. moms
PDK
Pris: Från 1 840 000 kr inkl. moms
Effekt: 375 kW (510 hk)
Acceleration 0-100 km/h: 3.4 s
Maxhastighet: 318 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km (WLTP): 13.0
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 294

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Carpe secundum

Porsche - Carpe secundum

Carpe secundum

Vissa fokuserar på att få ut det mesta av varje dag, men du vill få ut det mesta av varje sekund. Varje ögonblick du tillbringar i förarplatsen är ju faktiskt dyrbar. För nya 911 GT3 har vi därför förfinat allt som gör en äkta sportbil: aerodynamik, prestanda, inställning, körglädje och adrenalin. Tiden flyger, och det här är din tid.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Aerodynamik och design

Porsche - Aerodynamik och design

Aerodynamik och design

Vi lägger 99 procent av vår utvecklingstid på de sista 1 procenten.

Är tiden dyrbar? För våra aerodynamiker gäller samma sak för varje gram nedåtkraft. Eftersom mer nedåtkraft innebär större kontakttryck och därmed högre maximal kurvtagningshastighet, tack vare den ökade hjullasten och förbättrade statiska friktionen. Så att bilen tar sig igenom kurvan snabbare och bättre.

Det nya aerodynamikkonceptet i 911 GT3 följer denna filosofi och understryker därmed än en gång principen att ”form följer funktion”. Allt måste underordnas detta: Vingar, diffusorer, luftintag. Målsättningen: Utmärkt väggrepp i varje körscenario.

Bak.

Bakpartiet på nya 911 GT3 är kraftfullt. Mäktig nedåtkraft genereras av den nya vingen som är fäst upptill och som tidigare användes på 911 RSR. Den bärs upp av två aluminiumstöd som är integrerade i bilens kaross. Det så kallade svanhalsfästet säkerställer ett rent flöde runt vingens botten, vilket ger betydligt mindre förlust av nedåtkraft.

Den helt nya diffusorn med stora ribbor i bakpartiet är aerodynamiskt effektiv. Den levererar upp till fyra gånger mer nedåtkraft än föregångarens bakre diffusor.

Fram.

Den främre skyddsplåten på nya 911 GT3 med sina stora öppningar kämpar mot vinden. Luften som kommer in kyler bromsarna och luftintagsgallren skyddar mot främmande föremål. Luftutsläppen i den centralt placerade kylaren är nu integrerade i kolfiberhuven och framhäver motorsportslooken.

Nedåtkraft. Balans. Kylning. Allt måste vara i harmoni. Den breda frontspoilerläppen skapar ytterligare nedåtkraft på framaxeln. Tack vare den nya frontdiffusorn kan nedåtkraften på framaxeln och bilens balans nu justeras stegvis. Tillsammans med den aerodynamiskt förbättrade underredesbeklädnaden kan nedåtkraften på framaxeln och bilens balans koordineras optimalt. Luftregleringselementen bakom framhjulen har omarbetats helt och levererar nu dubbelt så mycket nedåtkraft med samma luftmotstånd.

Nedåtkraft.

Allt som gjorts för att förbättra aerodynamiken i nya 911 GT3 ger cirka 60 % mer nedåtkraft än föregångaren. I Performance-läget, som inte är godkänt för vägtrafik utan avsett för körning på racerbanor, får du mer än dubbelt så mycket nedåtkraft. Ta dig till racerbanan där du kan uppleva prestandan direkt.

Fälgar och däck

För första gången har 911 GT3 fälgar i olika storlekar: 20-tumsfälgar på framaxeln och 21-tumsfälgar på bakaxeln. Breda fälgar innebär stor slitbana och därmed hög dynamisk prestanda.

Fälgarna är silverfärgade som standard och tillverkade av smidd lättmetall. Den svarta mittplacerade låsanordningen med ”GT3”-logotyp är typisk för motorsporten – och mycket funktionell.

Däcktrycksövervakningen (TPM), installerad som standard, har ett racerbaneläge som tar hänsyn till det lägre trycket i kalla däck före körning på bana.

¹ Det mindre mönsterdjupet leder till ökad risk för vattenplaning på våta vägar.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Prestanda

Porsche - Prestanda

Prestanda

Var ser du dig själv om 3,4 sekunder?

Varje sekund du sitter bakom ratten tar dig en bit längre – mot den perfekta racingupplevelsen. För varje sekund som vi gör bilen snabbare, kommer vi en bit längre – mot den perfekta sportbilen.

En sugmotor, vad annars? Med hela fyra liter slagvolym och sex cylindrar. I boxerlayout. Bak i bilen. Precis som du förväntar dig av en 911. Sex individuella gasspjällsventiler säkerställer ännu mer direkt motorrespons, som är lättare att styra. Med ett högvarvskoncept som snuddar vid 9 000-strecket. Och med maximalt vridmoment på 470 Nm, vilket har ökat med ytterligare 10 Nm jämfört med föregångaren. Allt detta med ett riktigt rent ljud som kommer att hänföra dig.

Denna tekniska grund ger motorn i nya 911 GT3 maximal effekt på 375 kW (510 hk) från exakt 3 996 cm³. Med standardmonterade 7-växlade Porsche Doppelkupplung (PDK) accelererar den från 0–100 km/h på bara 3,4 sekunder. Dragkraften? Den upphör först vid imponerande 318 km/h.

Drivaggregatet utvecklades på samma ställe som vi bygger våra racerbilar: i Flacht. Den är baserad på grundmotorn i 911 GT3 Cup och är särskilt robust och högpresterande. Oljetillförselprincipen, som använder en separat motoroljetank, och konceptet med fyra ventiler per cylinder, med ventillyftare och styv ventilstyrning, härstammar direkt från motorsporten.

Nya 911 GT3 använder sex individuella ventiler istället för en central gasspjällsventil. För optimal lufttillförsel till varje cylinder. Detta förbättrar även responsen, styrbarheten och gasflödet – särskilt vid höga hastigheter. Och därmed även prestandan.

En nyhet är de bakre motorfästenas mer centrerade placering. Den resulterar i stramare justering av fästena, vilket minskar motorvibrationerna och stabiliserar även bilen – särskilt vid dynamisk kurvtagning med ojämnheter.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Växellåda

Porsche - Växellåda

Växellåda

2 olika lådor, vilken passar dig?

7-växlad PDK

I nya 911 GT3 har 7-växlade PDK ännu sportigare konfiguration. Växlingspaddlarnas växlingsrörelser är distinkta och korta. Du kan även växla direkt med PDK-växelväljaren – i nya 911 GT3 är den baserad på en manuell växelspak. Oavsett hur du växlar finns det gott om racingkänsla med sju prestandaorienterade växlar.

En ny funktion är växelval vid dynamisk nedväxling. Om du till exempel vid bromsning före en kurva drar i växlingspaddeln innan rätt motorvarvtal har uppnåtts, kommer PDK ihåg denna växling och växlar automatiskt så snart det optimala motorvarvtalet uppnåtts. 

6-växlad manuell GT-sportväxellåda.

6 prestandaorienterade växlar, extremt korta växlingsrörelser och exceptionellt exakta, korta växlingar. Fokus ligger inte på varje tiondels sekund, utan på ovillkorlig körglädje och ofiltrerade känslor.

Dessutom har 911 GT3 med manuell växellåda, inklusive dubbelmassesvänghjul och mekanisk bakre differentialspärr, cirka 17 kg lägre vikt.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Lättviktskonstruktion

Porsche - Lättviktskonstruktion

Lättviktskonstruktion

Smidighet

Lättviktskonstruktion handlar alltid om detaljerna: Vi filar ner varje gram vi kan för en lägre vikt. Andelen lättviktskomponenter av aluminium och kolfiberarmerad plast (CFRP) har än en gång ökats, samtidigt som stabiliteten bibehålls. För ännu större smidighet, typisk för motorsporten.

Kolfiber

Fronthuven är tillverkad av kolfiberarmerad plast (CFRP), som tidigare var förbehållen 911 RS-modellerna. Bakvingen är också tillverkad av kolfiber, och som tillval även taket.

Lättviktsglas

Användningen av lättviktsglas för sidorutorna och bakrutan är ny på 911 GT3. Glaset är mycket hållbart, reptåligt och extra lätt.

Resultat

Som resultat uppnår nya 911 GT3 vikt/effekt-förhållande på bara 2,81 kg/hk och luftmotståndskoefficient på 0,34. Så att du kan sätta nya rekord. Lekande lätt. Med betoning på lätt.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Chassi

Porsche - Chassi

Chassi

För första gången i en 911 GT3 har en framaxel med dubbla tvärlänkar monterats. Systemet härleds direkt från 911 RSR – och ger dig värdefulla sekunders försprång i 911 GT3.

Framaxelns respons har återigen förbättrats avsevärt genom denna axelprincip – och den därmed förknippade lägre friktionen i stötdämparna. Dessutom möjliggör den nya axelgeometrin en konfiguration som ger bättre stabilitet i kurvor och ännu mer direkt styrrespons. För ännu snabbare kurvtagning. 

På bakaxeln används den beprövade multilänkaxeln från LSA-konceptet (lightweight, stable, agile – lätt, stabil, smidig) med fler kulleder för ännu högre precision.

Toe, camber och styvheten hos krängningshämmarna kan justeras individuellt på båda axlarna. Styvare fjädrar och hjälpfjädrar som är typiska för motorsporten används både fram och bak. Ny stötdämparteknik möjliggör även kraftfullare köregenskaper och samtidigt högre körkomfort.

Allt detta för några tiondelars sekund i prestanda. Tiden är helt enkelt dyrbar för oss. Och för dig.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Reglersystem

Porsche - Reglersystem

Reglersystem

Bakaxelstyrning med sportkonfiguration.

Vid låga hastigheter styr systemet bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Detta ökar smidigheten, särskilt vid kurvtagning. Vid höga hastigheter styr systemet bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Detta ökar körstabiliteten, framför allt i höga hastigheter eller vid omkörning på racerbanan.

Porsche Active Suspension Management (PASM, −20 mm).

Denna elektroniska justering av stötdämparsystemet justerar aktivt och kontinuerligt dämpningskraften på varje hjul, baserat på aktuella vägförhållanden och körstil. PASM har två inställningar: ”Normal”, som är en kombination av prestanda och komfort, och ”Sport”, där konfigurationen är mycket styvare.

Porsche Stability Management (PSM).

PSM är ett automatiskt reglersystem som upprätthåller stabiliteten i gränsområdet för den dynamiska körprestandan. Systemen kan stängas av helt i två steg. För avsiktligt sportiga styregenskaper på racerbanan.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

I kombination med 7-växlade PDK arbetar systemet med en elektroniskt reglerad och helt variabel bakre differentialspärr med helt variabel vridmomentsfördelning. Det ger bättre grepp och förbättrad dynamik i sidled samt förbättrad stabilitet vid kurvtagning under ändrade belastningsförhållanden samt vid filbyte.

”Smart” lyftsystem.

Lyftsystemet finns som tillval höjer 911 GT3 vid framaxeln med 30 mm. Detta ökar markfrigången i hastigheter upp till cirka 50 km/h. Den automatiska lyftfunktionen, som är baserad på personligt lagrade positionsdata, är ny.

Bromsar.

Ingen tid att förlora – inte ens vid retardation. Ett nyutvecklat och särskilt kraftfullt bromssystem är den tillförlitliga grunden för detta. De standardmonterade bromsskivorna i gjutjärn och aluminium har nu en diameter på 408 mm på framaxeln – 28 mm mer än föregångaren – och 380 mm på bakaxeln. Tack vare vakuumbromskraftförstärkaren, som också har omkonstruerats, kan bromskraften nu appliceras ännu mer exakt och efter behov.

De röda aluminiumbromsoken med sex kolvar på framaxeln, liksom de motsvarande oken med fyra kolvar baktill, är konstruerade i ett stycke. För högre stabilitet och snabbare respons vid ansättning och frigöring av bromsen, även under extrem belastning.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Tillvalet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), med bromsskivor som är cirka 50 % lättare än gjutjärnsskivor av liknande konstruktion och storlek, är inriktat på lättviktskonstruktion och motorsport. De keramiska bromsskivorna med radialhål har stor diameter – 410 mm framtill och 390 mm baktill – för ännu mer imponerande bromsprestanda. Fasta bromsok i ett stycke i aluminium, med sex kolvar på framaxeln och med fyra kolvar på bakaxeln – alla lackerade i gult – ger extremt stor bromskraft, som är exceptionellt jämn vid retardation, vilket är avgörande. Dessutom ökar säkerheten vid inbromsning från hög hastighet, tack vare PCCBs höga beständighet mot minskad bromskraft på grund av överhettning av bromsskivor (bromsfading).

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör och infotainment

Porsche - Interiör och infotainment

Interiör och infotainment

Allt du älskar med Porsche. Men snabbare.

När det gäller sportighet handlar det alltid om att vara direkt. Särskilt på racerbanan, men även för ergonomin vid förarplatsen. I det avseendet visar interiören i nya 911 GT3 vägen. Den reflekterar klassiska 911-egenskaper, men utökar dem med nya tekniska möjligheter. Principen: Analog fascination möter digital integration.

GT3-sportratten med PDK-växlingspaddlar i Dark Silver möjliggör korta växlingsrörelser som i motorsporten. Den halkfria rattkransen i svart Race-Tex ligger bekvämt i handen, även under sportig körning. Alla material är puristiska och samtidigt av hög kvalitet – i kombination med svart Race-Tex, svart läder och dekorlister i svart med inlägg i borstat aluminium i antracit.

En ny funktion är den valbara displayen Track Screen, som visar relevanta kördata för racerbanan på begäran, som däcktryck, g-kraft, stoppur, kylvätsketemperatur samt oljetemperatur och oljetryck. Så att du har all information rakt framför dig och kan koncentrera dig helt och hållet på racerbanan. I kombination med den 6-växlade manuella GT-sportväxellådan (även med PDK-växelväljare med kuliss för manuell växling) visar Track Screen även en växlingsassistent.

Den centralt placerade analoga varvräknaren med upplyst ”GT3”-logotyp är hjärtat i interiören – både visuellt och tekniskt. 

7-tums WVGA TFT-färgdisplayer med hög upplösning till vänster och höger om varvräknaren visar konfigurerbar fordonsinformation på virtuella instrument.

Clubsport-paketet.

Clubsport-paketet, som finns som tillval, garanterar ytterligare skydd på racerbanan och erbjuder den perfekta grunden för extremt sportig körning.

Clubsport-paketet består av en störtbåge, som är fastbultad i karossen bakom framsätena, medföljande sexpunktsbälte i svart för förarsidan, medföljande brandsläckare med monteringsfäste samt förberedelse för batterihuvudbrytare. Brandsläckaren kan köpas separat från Porsche Motorsport-avdelningen.

Sport Chrono-paketet.

Är tiden dyrbar? Såklart! Vi pratar tiondelar och hundradelar.

Förutom analoga och digitala stoppur på instrumentpanelen erbjuder Sport Chrono-paketet (tillval) följande funktioner: PCM uppgraderas för att inkludera en speciell prestandavisning, så att du kan visa, lagra och utvärdera registrerade varvtider. På så sätt kan du se den aktuella varvtiden och sträckan, antal genomförda varv och övriga tider som uppnåtts hittills – ner till en hundradels sekund, förstås. Det går också att se det aktuella snabbaste varvet och räckvidd till tom tank. Alla tillryggalagda sträckor kan registreras och referenstider kan definieras.

Porsche Connect.

Porsche Connect underlättar körningen med hjälpsamma tjänster. Med Porsche Connect-appen kan du synkronisera resmål och kalendrar med din Porsche, planera resor med trafikinformation i realtid från Porsche Communication Management (PCM) och använda musiktjänster på din smartphone. Få navigeringsanvisningar, information och underhållning av din Porsche. Navigations- och infotainmentpaketet hjälper dig att nå ditt resmål snabbare, tack vare färdvägsberäkningen med uppdaterade onlinekartor. Med röststyrning kan du enkelt söka efter information, som till exempel vädret vid ditt resmål, och få aktuella nyheter om ekonomi, politik och sport upplästa för dig. Perfekt om du inte befinner dig på racerbanan.

Appen Porsche Track Precision.¹

Med appen Porsche Track Precision kan dina resultat mätas och utvärderas ännu mer i detalj. Appen gör att din körstatistik kan visas, loggas och analyseras korrekt på din smartphone. Tidtagaruret kan stoppas automatiskt med hjälp av en exakt GPS-signal på 10 Hz från PCM, manuellt med hjälp av Sport Chrono-paketets styrspak eller, för ännu större precision, med hjälp av det automatiska tidtagaruret som finns tillgängligt som tillval från Porsche Tequipment. Registrerade tider kan jämföras direkt på smartphonen.

¹ App-användning endast tillåten på privat mark. Användning av denna produkt (i synnerhet videoinspelningsfunktionen) kan vara förbjuden enligt lagar eller bestämmelser på specifika marknader eller evenemang. Kontrollera innan du använder denna produkt att detta är tillåtet enligt lokala lagar och bestämmelser.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Säten

Porsche - Säten

Säten

Sportsäten Plus.

Sportsäten Plus med förhöjda sidostöd, elektrisk justering av säteshöjd och ryggstöd samt manuell längsjustering är standard. Sidostöden är täckta av läder, sätets mitt i svart Race-Tex och ”GT3”-logotyp är broderad i silverfärg på nackstöden. Sidostöden på sittdynan och ryggstödet har fast, sportig stoppning och erbjuder utmärkt stöd i sidled – även i bäckenområdet. Ryggstödets skal är utfört i Dark Silver.

Adaptiva sportsäten Plus med 18-vägs elektrisk justering av sätespositionen finns som tillval. 

Kompletta skalstolar.

Kompletta skalstolar, tillverkade helt av kolfiberarmerad plast (CFRP), med kolfibervävsfinish och integrerad bröstkorgskrockkudde, finns som tillval. De erbjuder extra bra sidostöd och minimal vikt. Längsjusteringen är manuell och höjdjusteringen är elektrisk. Klädseln är tillverkad av svart läder som standard, med mittparti i svart perforerad Race-Tex, fodrat i kontrasterande färg, med ”GT3”-logotyp broderad i silver på nackstöden. 

¹ Barnstolar är inte kompatibla med kompletta skalstolar.

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Service
Service
Porsche Driver's Selection
Porsche Driver's Selection