Nya 911 GT3 Touring - Time is precious.

Time is precious.

Nya 911 GT3 Touring.

Tekniska specifikationer

Nya 911 GT3 Touring - Technical Specs
Hjulbas: 2,457 mm
Längd: 4,573 mm Höjd: 1,279 mm
Från 1 840 000 kr inkl. moms#Från 1 840 000 kr inkl. moms
Manuell PDK
Pris: Från 1 840 000 kr inkl. moms Från 1 840 000 kr inkl. moms
Effekt: 375 kW (510 hk) 375 kW (510 hk)
Acceleration 0-100 km/h: 3,9 s 3,4 s
Maxhastighet: 320 km/h 318 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km (WLTP): 12,9 12,9
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 292 - 292 293 - 293

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Prestanda

Porsche - Prestanda

Prestanda

Var ser du dig själv om 3,4 sekunder?

Tiden är dyrbar. Och i 911 GT3 räknas varje sekund dubbelt.

Den räknas för dig. För varje sekund du sitter bakom ratten tar dig en bit längre – mot den perfekta racingupplevelsen. Den räknas för oss. För varje sekund snabbare som vi gör bilen kommer vi en bit längre – mot den perfekta sportbilen.

En sugmotor, vad annars? Med hela fyra liter slagvolym och sex cylindrar. I boxerlayout. Bak i bilen. Precis som du förväntar dig av en 911. Sex individuella gasspjällsventiler säkerställer ännu mer direkt motorrespons, som är lättare att styra. Med ett högvarvskoncept som snuddar vid 9 000-strecket. Och med maximalt vridmoment på 470 Nm, vilket har ökat med ytterligare 10 Nm jämfört med föregångaren. Allt detta med ett riktigt rent ljud som kommer att hänföra dig.

Denna tekniska grund ger motorn i de nya 911 GT3-modellerna en maximal effekt på 375 kW (510 hk) från exakt 3 996 cm³. Med standardmonterade 7-växlade Porsche Doppelkupplung (PDK) accelererar 911 GT3 från 0 till 100 km/h på bara 3,4 sekunder. Topphastighet? Uppnås inte förrän vid imponerande 318 km/h. 911 GT3 Touring är inte mindre fokuserad på prestanda. Med manuell växellåda passerar den 100 km/h på bara 3,9 sekunder, med en maxhastighet på 320 km/h.

Drivaggregatet i de nya 911 GT3-modellerna utvecklades på platsen där vi bygger våra racerbilar: i Flacht. Det är baserat på grundmotorn i 911 GT3 Cup och är särskilt robust och högpresterande. Oljetillförselprincipen, som använder en separat motoroljetank, och konceptet med fyra ventiler per cylinder, med ventillyftare och styv ventilstyrning, kommer direkt från motorsporten.

911 GT3 och 911 GT3 Touring använder sex individuella ventiler istället för en central gasventil för optimal lufttillförsel till varje cylinder. Detta förbättrar även responsen, styrbarheten och gasflödet – särskilt vid höga hastigheter. Och därmed även prestandan.

En nyhet är de bakre motorfästenas mer centrerade placering. Den resulterar i stramare justering av fästena, vilket minskar motorvibrationerna och stabiliserar även bilen – särskilt vid dynamisk kurvtagning med ojämnheter.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Chassi

Porsche - Chassi

Chassi

För första gången har en 911 GT3 försetts med framhjulsupphängning med dubbla tvärlänkar. Systemet kommer från 911 RSR – och ger dig värdefulla sekunders försprång:

Framaxelns respons har återigen förbättrats avsevärt genom denna axelprincip – och den därmed förknippade lägre friktionen i stötdämparna. Dessutom möjliggör den nya axelgeometrin en konfiguration som ger bättre stabilitet i kurvor och ännu mer direkt styrrespons. För ännu snabbare kurvtagning.

På bakaxeln används den beprövade multilänkaxeln från LSA-konceptet (lightweight, stable, agile – lätt, stabil, smidig) med fler kulleder för ännu högre precision.

Åkhöjd, camber och styvheten hos krängningshämmarna kan justeras individuellt på båda axlarna. Styvare fjädrar och hjälpfjädrar som är typiska för motorsporten används både fram och bak. Ny stötdämparteknik möjliggör även kraftfullare köregenskaper och samtidigt högre körkomfort.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Touring Package

Porsche - Touring Package

Touring Package

Den rätta hemvisten för 911 GT3 med Touring Package är den öppna vägen – helst full av utmanande kurvor. Med prestanda på 375 kW (510 hk) och 4,0-liters högvarvig, sexcylindrig boxersugmotor ger den ett sportigt intryck. Inte alla på vägen kommer att känna igen den omedelbart. Men det är just det som ger dess puristiska dragningskraft. Och upplevelsen att köra den.

Ingen bakvinge, utan en bakspoiler.

911 GT3 Touring har ingen fast bakvinge. Men tack vare den automatiskt utfällbara spoilern besegrar den fortfarande varje kurva.

Silverfärgade detaljer.

Sidofönsterlister, avgasändrör och ”PORSCHE”-logotyp bak i klassisk silverfärg.