718 Cayman GT4 - Perfectly irrational.

Perfectly irrational.

718 Cayman GT4.

Tekniska specifikationer

718 Cayman GT4 - Technical Specs
2,484 mm
4,456 mm 1,269 mm
Från 965 000 kr
Manuell
Pris: Från 965 000 kr
Effekt: 420 hk
Acceleration 0-100 km/h: 4.4 s
Maxhastighet: 304 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km (WLTP): 11.0
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 251

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Nya 718 Cayman GT4

Porsche - Nya 718 Cayman GT4

Nya 718 Cayman GT4

Nya 718 Cayman GT4 är den perfekta sportbilen för den som gillar att tänja på gränserna. För den som hellre frågar "varför inte?" än "varför?". För den som tar roligt på allvar och som hellre sitter i en sportstol än en läderfåtölj.

För dessa människor har vi försett den nya 718 Cayman GT4 med allt som får din puls att öka. 4,0-liters sexcylindrig naturligt aspirerad motor med 420 hk, manuell växellåda och bakvinge. Med en diffusor som kräver respekt, och extremt prestandaorienterad aerodynamik. GT3-teknik för chassit och interiören, självklara motorsportsgener. Resultatet är en brutal körmaskin.

Perfekt? Kanske. Irrationell? Förmodligen. Sanningen – precis som motorn ligger den någonstans mittemellan. Nya 718 Cayman GT4.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design och aerodynamik

Porsche - Design och aerodynamik

Design och aerodynamik

Ingen mild fläkt. Ingen mild bris. Tecknen visar en annalkande storm. En blick på nya 718 Cayman GT4 räcker för att se att luftmotstånd är inget problem.
Aerodynamik-konceptet för nya 718 Cayman GT4 har slipats ytterligare. Dess tydligt definierade form med den typiska Porsche-utformningen ger motvinden en tydlig riktning och ett tydligt syfte: att producera optimalt däcktryck.

Distinkta frontspoilers ger aerodynamisk drivkraft på framaxeln. Det centrala luftintaget optimerar aerodynamiken och kanaliserar luftströmmen genom luftutloppet. Även undersidan av framspoilern har optimerats aerodynamiskt. Den speciella profilen – som liknar ytan på en golfboll – säkerställer så lågt luftmotstånd som möjligt.

De nya luftintagsgallerna är utrustade med en ytfinish i honeycomb-stil vilket innebär att de ger lägre luftmotstånd, men fortfarande är pålitliga vad gäller att skydda kylaren. Dessutom äter de flugor till frukost.

Ett ytterligare exempel på prestationsinriktad design är sidoluftintagen bakom dörrarna: sidbladen, präglade med GT4-logotypen, skapar ytterligare dynamiskt tryck. Resultatet: en bättre lufttillförsel och effektivare kylning av motorn.

Bilens tyngdpunkt: låg. Avståndet till vägen: minimalt. Nya 718 Cayman GT4 är i nära kontakt med allt som är viktigt. Platinumfärgade 20-tums aluminiumsfälgar, som nästan fyller hjulhusen, säkerställer optimal kontakt. Det breda spåret, i kombination med sportdäcken, förbättrar både dragkraft och kurvtagningsförmåga.

Bakänden domineras av den fasta, nu ensamma, vingen med integrerade sidblad och fästen i aluminium. Dess ursprung från racingbanan är otvetydigt. Samtidigt skickar det ett tydligt budskap till alla optimister som vill köra om nya 718 Cayman GT4: glöm det.

De två svarta avgasrören i sportavgassystemet är tydligt placerade längre ifrån varandra, vilket skapar utrymme för den nya diffusorn. Inga visuella krusiduller, bara sportbilsteknik på hög nivå som ger mycket snabbt luftflöde på bakre delen och därigenom ännu starkare negativt tryck eller 40 % högre marktryck över bakaxeln än den tidigare modellen.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Drive

Porsche - Drive

Drive

Naturligt aspirerad, placerad centralt. 4,0-liters förskjutning. Sex cylindrar. 420 hk. Låter det galet? Det är det.

Den helt ombyggda sexcylindriga motorn har direktbränsleinsprutning (DFI), integrerad smörjning med smörjmedel och adaptiv cylinderstyrning. Dessutom ger ett rörligt insugsrör med omkopplingsbara resonansventiler motorn optimal ventilation. Det låter tekniskt och lite torrt, men det är verkligen exakt motsatsen.

Med 4,0-litersförskjutningen genererar motorn mäktiga 309 kW (420 hk), 35 hk mer än den tidigare modellen. Maximal motorhastighet? 8,000 rpm. Det maximala vridmomentet på 420 Nm från 5 000 till 6 800 varv per minut. Detta betyder att nya 718 Cayman GT4 går från 0 till 100 km/h på bara 4,4 sekunder. Maxhastighet: över 300 km/ h.

Tack vare det nya sportavgassystemet med sina två tydligt separerade svarta avgasrör till vänster och höger om den bakre diffusorn. För ett ännu mer kraftfullt sportbilsljud, med bara en knapptryckning.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Chassi

Porsche - Chassi

Chassi

Den adaptiva GT-sportfjädringen är mer konsekvent utformad, för körglädje. Resultatet: extraordinär smidighet, hög körsäkerhet och stabil hantering i höga hastigheter. Grunden: GT-teknik. Kulleder på båda axlarna kopplar också chassit till kroppen på ett speciellt strömlinjeformat sätt, vilket möjliggör en ännu mer exakt hjulstyrning. Camber-, toe och krängningshämmare kan justeras individuellt för tävlingsbanan. Du kommer snabbt märka vad det innebär.

Dynamiska motorfästen
Det elektriskt reglerade systemet minimerar märkbara svängningar och vibrationshastigheten för hela drivlinan, särskilt motorn. Det anpassar också dämpkraften och stabiliteten till körstil och vägytans förhållanden. Hanteringen är märkbart stabilare och mer exakt under belastningsändringar och i snabba kurvor. Samtidigt minskar motorns vertikala svängningar under acceleration under full belastning.

Resultatet är större och mer enhetlig drivkraft vid bakaxeln, ökad dragkraft och snabbare acceleration. Vid en mindre distinkt körstil ger de mjuka dynamiska motorfästena en ökad komfortnivå. Om det är det du vill ha.

Porsche Stability Management (PSM)
Vad är speciellt med PSM i den nya 718 Cayman GT4? Den sportiga inställningen med extremt känsliga och korrekta systeminterventioner. Dessutom kan systemen stängas av helt i två steg. Din bil, på dina villkor.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Fälgar och däck

Porsche - Fälgar och däck

Fälgar och däck

De 20-tums aluminiumfälgarna i nya 718 Cayman GT4 är målade i Platinum Satin och finns tillgängliga i Aurum Satin, Black Satin eller Silver. En slående detalj är centrumkåporna med "GT4" -logotyp.

Dimensionerna på de väggodkända sportdäcken är prestationsorienterade. Specifikt 245/35 ZR 20 på 8,5 J × 20 fram och 295/30 ZR 20 på 11 J × 20 bakre. Observera att däck med reducerat djup ökar risken för vattenplanering.

Däcktrycksövervakningen (TPM) utfärdar varningar vid tryckförlust och har även ett racingbaneläge som tar hänsyn till tryck- och temperaturförhållandena för däcken när de används på banan.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör

Porsche - Interiör

Interiör

Det ser bra ut. Det känns bra. Sportig strömlinjeformad enkelhet, och som vanligt hos Porsche, hög ergonomi. Allt perfekt. Faktiskt ganska rationellt. Tills motorn startar och håren på armarna reser sig.

Omedelbart flyttas centrum för uppmärksamheten till instrumentpanelen med tre runda instrument och den centrala varvräknaren med de gula nålarna, typiska för 718. Skivans yta i titanfärg är märkt med en "GT4"-logo.

Den GT-specifika sportratten har mittmarkering och svarta ekrar inklusive inlägg. Alcantara® på rattfälgen och även på växelspaken ger bra grepp. Dessutom används materialet, som verkligen bekänt färg inom motorsporten, även på dörren i dörrpanelerna, locket på mittkonsolens förvaringsfack samt A-stolpar och innertak.

De dekorativa sömmarna, på armstöd i dörrarna och bland annat sätena, är i silverfärg. Liksom GT4- logotyperna på nackstöd och dörrstropparna. Instrumentbrädans dekorinlägg och mittkonsolen i borstad aluminium lyfter fram den sportiga karaktären hos nya 718 Cayman GT4. Interiören i borstad aluminium finns även tillgängligt i GT-specifik antracit.

Interiören med omfattande läder, sömmar och Alcantara®-detaljer är tillval. Här är den visuella höjdpunkten instrumentpanelens dekorinlägg i borstad aluminium som fortsätter på dörrarna. Tillsammans med läderinteriören kan de dekorativa sömmarna och dörrdragstropparna också vara i kontrasterande färger, röda eller gula. Säkerhetsbältet kan också vara i matchande färger om du önskar.

Stolarna i den nya 718 Cayman GT4 speglar också det sportiga uttrycket. Stolarna, i alla sittvarianter, är i svart läder, sätet i Alcantara®. Nackstöd är broderade med "GT4" -logotypen i olika sömmar enligt utrustningsvariant.

Sportstolar Plus
Nya 718 Cayman GT4 erbjuder Sportstolar Plus med sportiga, fasta vadderingar och upphöjda sidostöd som ger optimal stabilitet. Ryggstödet kan justeras elektriskt och säteshöjden och främre/bakre positionen kan justeras mekaniskt.

Adaptiva Sportstolar Plus
Adaptiva Sportstolar Plus går ett steg längre. De kompletterar Sportstolar Plus med en elektrisk 18-vägsjustering så att sittplatserna kan anpassas optimalt för att möta dina behov med avseende på sitthöjd, ryggstödsvinkel, sittdjup, fram/bakåtjustering och fyra-stegs ländryggsstöd. Dessutom kan sidostoppningen på sätet och ryggstödet justeras individuellt. För skräddarsydd sidostabilitet när du svänger och för mer komfort på långa resor.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Club Sport paket

Porsche - Club Sport paket

Club Sport paket

Nya 718 Cayman GT4 kan utrustas med Club Sport-paketet som tillval för oförutsedda händelser. Med komponenter som härstammar från professionell motorsport erbjuder Club Sport-paketet extra skydd på racingbanan. 

Club Sport-paketet består av en inbyggd bur bak (i höghållfasthetsstål) i svart finish, skruvad på karosseriet bakom framsätet och ett sexpunktsbälte för förarsidan, inklusive två designade axelbälten för användning med eller utan HANS® säkerhetsanordningen (Huvud och nackstöd).Paketet innehåller också en brandsläckare med konsol.

Säkerhet
Trots allt körglädje krävs ibland lite allvar. Speciellt när det gäller kvalitet och hållbarhet. Och det viktigaste: att du säkert kommer dit du ska.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Bromsar

Porsche - Bromsar

Bromsar

Nya 718 Cayman GT4 visar maximal prestanda, inte bara vid acceleration från 0 till 100 eller mer, men även när den saktar ner till 0. Detta genom fasta sexkolsbromsok i aluminiummonobloc, fram och fyrakolvsbromsok bak med röd finish. Det ger större inneboende stabilitet och snabbare respons vid applicering och frigöring av bromsen, även under extrema belastningar.

Kompositbromsskivorna fram och bak har en diameter på 380 mm och är tvärborrade och internt ventilerade – för kraftig bromsning även vid ogynnsamma väderförhållanden. Bromsarna har också effektiv ventilation och kylning för hög stabilitet. Detta säkerställs genom tydliga kylkanaler, bromsluftsspolare och luftstyrning.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)
Högprestandabromssystem med kännetecknande gula bromsok och kolfiberförstärkta ventilerade keramiska bromsskivor i diameter 410 mm fram och 390 mm på bak, som ger extremt högt och framförallt konstant bromstryck. PCCB möjliggör kortare bromsavstånd, även under de tuffaste väg- och körförhållandena.

Den främsta fördelen med det keramiska bromssystemet är dess extremt låga vikt. Bromsskivorna är ungefär 50 % lättare än gjutjärnskivor med liknande design och storlek. Förutom att förbättra körprestanda och bränsleekonomi ökar väghållning och komfort.

Förutom det regelbundna underhållet, som en del av de normala underhållsintervallen, måste ytterligare underhåll utföras för användning i racing.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Transmission

Porsche - Transmission

Transmission

6-växlad manuell växellåda
Den precisa 6-växlade manuella växellådan är utrustad med ett dubbelmassesvänghjul. Den säkerställer också den speciella, sportiga körupplevelsen. Tight kurva framåt, växla ner, lång raksträcka, växla upp: allt är i dina händer – i ordets mest sanna bemärkelse. Det är prestanda som inte bara mäts i kraft utan i alla aspekter av körglädje. Och den dynamiska mellangasfunktionen spelar också sin roll för att hålla dig och dina endorfinnivåer igång.

Porsche Torque Vectoring (PTV) inklusive bakre differentiallås
Kortfattat: PTV förbättrar den dynamiska prestandan. I detalj: det integrerade bakre differentiallåset möjliggör högre dragkraft och signifikant ökad sidodynamik och fordonstabilitet under belastningsändringar i kurvor och vid byte av körfält.

Dessutom, när du kör bilen resolut in i en kurva appliceras bromstrycket på det inre bakhjulet. Därigenom distribueras en större mängd drivmoment på det yttre bakhjulet, vilket nästan drar bilen in i kurvan. Styrresponsen förbättras, smidigheten ökar.

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Service
Service
Porsche Driver´s Selection
Porsche Driver´s Selection