Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk - Porsche.se
 
Huvudnavigation
Modeller

Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk

Världspremiär för ny Porsche

Porsche presenterar nya 935 i samband med det historiska “Rennsport Reunion”-mötet på Laguna Seca Raceway i Kalifornien. Den 515 kW (700 hk) starka tävlingsmodellen har en kaross som påminner om den legendariska Porsche 935/78 och kommer att tillverkas i en begränsad serie om 77 bilar.

- Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Dr Frank-Steffen Walliser, vice president för Motorsport och GT-bilar.

- Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet.

Tekniken i modellen som är avsedd för klubbtävlingar och privat träning på racerbanor bygger på högprestandamodellen 911 GT2 RS. Liksom i sin historiska föregångare har större delen av karossen ersatts med delar i kolfiber (CFRP). Inklusive det strömlinjeformade förlängda bakpartiet är Porsche 935 4,87 meter lång. Den exklusiva klubb-racern är 2,03 meter bred.

Den spektakulära aerodynamiken är helt nyutvecklad och är en hyllning till Porsches Le Mans-racer 935/78, som fansen döpte till “Moby Dick” på grund av den utsträckta formen, de stora kåporna och den vita lacken. De främre kåpornas distinkta luftutsläpp, som också återfinns på kundracingmodellen 911 GT3 R, ökar marktrycket på framaxeln. Den bakre vingen som är 1 909 millimeter bred och 400 millimeter djup skapar aerodynamisk balans.

Många exteriöra detaljer är hyllningar till segrare i företagets tävlingshistoria. De aerodynamiska navkapslarna påminner om dem på 935/78, medan bakvingens LED-ljus lånats från tävlingsmodellen LMP1. Sidospeglarna är en hälsning till den nuvarande Le Mans-vinnaren 911 RSR och de exponerade avgasrören i titan är inspirerade av Porsche 908 från 1968.

Samma referenser återfinns på förarplatsen. Växelspaksknoppen i laminerat trä  har en design som påminner om tävlingsmodeller som 917, 909 Bergspyder och supersportbilen Carrera GT. Ratten i kolfiber och färgdisplayen bakom den kommer från 911 GT3 R från 2019. En kraftig säkerhetsbur tillsammans med en skålad tävlingsstol med sexpunkts säkerhetsbälte garanterar maximal säkerhet. En extra stol för en passagerare finns som tillval. Luftkonditionering ger perfekt temperatur på förarplatsen.

Nya 935 drivs av en toppmodern 3,8 liters sexcylindrig dubbelturbomotor, till stor del identisk med högprestandamotorn i 911 GT2 RS som är godkänd för körning på vanlig väg. Kraften överförs via en sjuväxlad Porsche dubbelkopplingslåda (PDK) med stum växellådsupphängning. Liksom i 911 GT-modellerna växlar föraren med paddlar på ratten. Liksom för alla 911-modeller ger viktfördelningen förstklassigt grepp och bromsegenskaper. Framtill ger sexkolvs monobloc bromsok i aluminium, avsedda för racing, i kombination med ventilerade räfflade bromsskivor i stål med diameter 390 mm, bromsvärden i särklass. Bakaxeln är utrustad med fyrkolvsok och 355 mm bromsskivor.

Liksom den gatgodkända 911 GT2 RS är den 1 380 kg tunga 935 utrustad med PSM (Porsche Stability Management), inklusive antispinn och låsningsfria bromsar (ABS)

Tack vare en så kallad map switch, kan tre assistanssystem justeras var för sig eller stängas av helt beroende på körsituationen.

Nya Porsche 935 kan beställas redan nu och säljs genom Porsche Motorsport. Priset är satt till 701.948 EUR plus landsspecifik skatt. De första kundleveranserna beräknas ske från och med juni 2019 vid exklusiva leveranstillfällen hos Porsche Motorsport.

Teknisk beskrivning av Porsche 935 (Typ 991, generation 2)

Koncept

  • Ensitsig ej homologerad tävlingsmodell
  • Bygger på: Porsche 911 GT2 RS (991.2)

Vikt/mått

  • Vikt: cirka 1 380 kg
  • Längd: 4 865 mm
  • Bredd: 2 034 mm (inklusive backspeglar)
  • Höjd: 1 359 mm
  • Hjulbas: 2 457 mm

Motor

  • Vattenkyld 6-cylindrig dubbelturbomotor i aluminium stumt monterad baktill, 3 800 cc, slaglängd 77,5 mm, borrning 102 mm, cirka 515 kW (700 hk).
  • 4-ventilsteknik med kamaxeljustering och variabel ventillyft Vario-Cam Plus.
  • Elektronisk motorstyrning (Continental SDI 9)
  • DSMB-godkänd metallisk katalysator med 100 celler
  • Bakre ljuddämpare med dubbla centralt placerade ändrör i Heritage Design

Transmission

  • 7-växlad PDK-låda, tätstegad med stum upphängning
  • Dubbelmassesvänghjul
  • Internt trycksatt oljesmörjning med aktiv oljekylning
  • Differentialbroms optimerad för racing

Kaross

  • Viktoptimerad kaross i aluminium/stål komposit med påbyggnadsdelar i kolfiber/kevlar för bättre aerodynamik och stabilitet
  • Bakre vinge med integrerade bakljus
  • Större luftintag med integrerade LED-strålkastare i 4-punktsdesign
  • Löstagbar takutrymningslucka med FIA Art. 275a-specifikation
  • Aerodynamiskt optimerade ytterbackspeglar
  • 115 liters FT3 säkerhetstank med celler och bränsleavstängningsventil i enlighet med FIA Art. 253 framtill, som tillval snabbpåfyllning
  • Helsvetsad säkerhetsbur
  • Recaro tävlingsstolar, justerbara i längd och stoppade enligt FIA Standard 8862/2009
  • 6-punkts säkerhetsbälte
  • Air jack-system (inbyggd pneumatisk domkraft) med tre lyftcylindrar
  • Brandsläckare med elektronisk aktiveringsenhet

Fjädring

Framaxel: McPherson fjäderben, smidda fjädringslänkarmar, optimerad styvhet med högprestanda sfäriska lager, centrallåsta hjulmuttrar, 3-vägs racingstötdämpare, förstärkta styrstag; elektromekanisk servostyrning med variabel utväxling, krängningshämmare av knivtyp

Bakaxel: McPherson fjäderben, smidda fjädringslänkarmar, optimerad styvhet med högprestanda sfäriska lager, centrallåsta hjulmuttrar, elektromekanisk servostyrning med variabel utväxling, krängningshämmare av knivtyp

Bromsar:

  • Två separata bromskretsar för fram- och bakaxel, justerbara via broms­balanssystem

Framaxel: Sexkolvsok monobloc bromsok i aluminium, avsedda för racing med anti-knock back kolvfjädrar, ventilerade bromsskivor i stål, 380 mm i diameter, racingbelägg, optimerade luftkanaler för kylning av bromsarna

Bakaxel: Fyrkolvsok monobloc bromsok i aluminium, avsedda för racing med anti-knock back kolvfjädrar, ventilerade bromsskivor i stål, 355 mm i diameter, racingbelägg, optimerade luftkanaler för kylning av bromsarna

Elsystem

  • Instrument bestående av COSWORTH ICD med integrerad datalogger, Sport Chrono-klocka och laddmätare i tidstypisk finish
  • CFK multifunktionsratt med fartbegränsare för körning i depå samt koppling med quick-release
  • PSM (Porsche Stability Management) med ABS, antispinn och elektronisk stabilitetskontroll (ESC), (som kan stängas av helt)
  • Mittkonsol med mapswitch för att justera ABS, ESC, TC och för växling mellan olika förinställda hjulomkretsar
  • Porsche Track Precision Race App
  • Integrerad lap trigger
  • Lättvikts litiumjon-batteri på 60 Ah, läckagefritt, monterat vid passagerarens fotutrymme
  • Huvudströmbrytare på förarplatsen och utanför till vänster om vindrutan
  • Däcktrycksmätare (TPMS)
  • Luftkonditionering

Däck/fälgar:

Framaxel: One-piece lättmetallsfälgar, smidda, 11.5 tum x 18 offset 15.3 med centrallåsning; Michelin transportdäck 29/65-R18

Bakaxel: 13 tum x 18 offset -10 med centrallåsning; Michelin transportdäck 31/71-R18

Lack:

Agate Grey vattenbaserad; Martini-livery som tillval

Bränsleförbrukning 911 GT2 RS: 11,8 l/100 km blandad körning, CO2-utsläpp 269 g/km


Kontakter

Andreas Lundberg
+46 (0)8 120 810 05
andreas.lundberg@porsche.se

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.