Ny fyrhjulsdrift i 911 Carrera 4 och 911 Targa 4 - Porsche.se
 

Ny fyrhjulsdrift i 911 Carrera 4 och 911 Targa 4

Fyrhjulsdrift är förstavalet för mer än en av tre köpare av Porsche 911. Med nya 911 Carrera 4 och 911 Targa 4 kan de nu dra nytta av den senaste, sportigare och bekvämare generationen Porsche 911. De innovativa turbomotorerna är starkare och drar mindre bränsle och den förbättrade fyrhjulsdriften ger bättre och säkrare köregenskaper.

Det adaptiva chassit PASM (Porsche Active Suspension Management), nu standard, ger med tio mm lägre markfrigång en ännu större bredd mellan sportiga köregenskaper för bana och avslappnad långfärdskörning. Bakaxelstyrning, som nu är ett tillval i Carrera 4-modellerna, vidgar väsentligt det dynamiska spektrat.

Inuti bilen har uppkopplings- och infotainment-systemet Porsche Communication (PCM), som nu är standard, förbättrats med enklare hantering och en multi-touch-skärm.

De fyrhjulsdrivna modellerna har inte bara de synliga förändringarna från nya generationen 911 Carrera utan också sina egna särskiljande kännetecken. Till exempel ger nu ljusrampen mellan bakljusen en speciell effekt tack vare sin medvetet utformade tredimensionella design. När ljuset sätts på förstärker det intrycket av djup. Det understryker också det typiska utseendet på alla fyrhjulsdrivna 911 med bakskärmar som är 44 mm bredare, liksom i tidigare modeller.

Andra förändringar på den nya generationen 911 sträcker sig från strålkastarna med fyrpunkts varselljus till den nya bakluckan med vertikala galler över luftintaget och nya bakljus med de karaktäristiska bromsljusen med fyra punkter.

Utseendemässiga förändringar understryker också den sofistikerade elegansen hos 911 Targa. Med sin speciella utformning fortsätter den att särskilja sig från coupén och cabrioleten. Precis som legendariska ursprungliga Targa har den den karaktäristiska breda Targabågen, ett löstagbart tak över framsätet och den stora bakrutan som går runt hörnet. Taksegmentet kan öppnas och stängas med ett knapptryck och tygtaket förvaras bakom baksätet när det öppnas.

Snabbare men tolv procent lägre förbrukning
Bakom förnyelsen av boxermotorerna ligger fyra decenniers erfarenheter av turbomotorer, både från racing och från serietillverkade bilar. Resultatet är att alla nya modeller av 911 Carrera imponerar med toppvärden när det gäller prestanda, körglädje och effektivitet. Tack vare dubbelturbo har de sexcylindriga trelitersmotorerna i 911 Carrera 4 och Targa 4 en effekt av 370 hk (272 kW) och ett vridmoment på 450 Nm, medan effekten i S-modellerna ökat till 420 hk (309 kW) och ett vridmoment på 500 Nm.

Det ger föraren 20 hk extra (15 kW), att omvandla till körglädje. Den högre effekten i S-modellerna ett resultat av turboaggregat med modifierade kompressorer, ett nytt avgassystem  och fintrimmad motorstyrning.

I kombination med elektro-hydraulisk fyrhjulsdrift har 911 Carrera 4 för första gången bättre accelerationssiffror än de bahjulsdrivna motsvarigheterna. Utrustad med tillvalen PDK och Sport Chrono-paketet accelererar 911 Carrera från noll till 100 km/tim på 4,1 sekunder (0,4 sekunder snabbare än föregående modell), medan S-modellen gör det på 3,8 sekunder (0,3 sekunder snabbare).

Cabriolet S och 911 Targa 4 med motsvarande utrustning behöver bara 0,2 sekunder längre tid. Toppfarten varierar beroende på modell och utrustning mellan 287 km/tim och 305 km/tim.

Traditionellt har varje ny motorgeneration kombinerat högre effekt med lägre förbrukning. Bränsleförbrukningen hos 911 Carrera 4 Cabriolet har gått ned med 0,8 liter till 7,9 liter per 100 km. Modellerna med den största förbättringen är 911 Carrera S Cabriolet och Targa 4S, båda med PDK, där förbrukningen minskats med 1,2 liter till 8,0 liter per 100 km.

Arvet från 918 Spyder
Med tillvalet Sport Chrono-paketet följer nu för första gången ett reglage för körinställningar på ratten, hämtat från 918 Spyder. Reglaget består av en ring med fyra positioner för körinställning, "Normal", "Sport", "Sport Plus" och "Individual". Beroende på utrustning låter den senare inställningen föraren konfigurera sin egen indviduella inställning av bilen, till exempel PASM, aktiva motorfästen, växelpunkter för PDK-växellådan och sportavgassystem.

I kombination med PDK-växellåda har reglaget en extra knapp, "Sport Response Button". När den knappen är intrycket är drivlinan inställd för maximal acceleration under 20 sekunder, till exempel inför en omkörning. För det ändamålet väljs den optimala växeln och motorstyrningen anpassas till ännu kvickare respons under en kort tid.

En fyrhjulsdriven Porsche 911 står för kombinationen bra väggrepp, säkerhet och sportiga prestanda. I den nya generationen förenar Porsche dessa kontraster ännu mer. Till att börja med svarar den elektro-hydrauliska fyrhjulsdriften ännu snabbare och känsligare tack vare tekniken lånad från 911 Turbo. Den ökar framförallt riktningsstabiliteten under extremt sportig körning utan att förlora kvickheten. Harmonin mellan den nyutvecklade fyrhjulsdriften och det finjusterade PASM-chassit med sin 10 mm sänkta kaross är därför ännu bättre. Det är standard på alla Carrera-modeller och ökar stabiliteten vid snabb kurvtagning. Samtidigt är den nya generationen stötdämpare, med sin bredare karaktäristik, bekvämare tack vare mer exakt respons och de ger också bättre kontroll vid hård körning.

Den aktiva bakaxelstyrningen som nu finns som tillval till Carrera S är hämtad från 911 Turbo och 911 GT3. Det förbättrar ytterligare bilens egenskaper när man styr in i kurvor. Dessutom ökar den stabiliteten vid filbyten i höga hastigheter. Samtidigt är den lättare att manövrera vid låga hastigheter i stadstrafik tack vare att vändcirkeln minskats med 0,4 meter. De förbättrade köregenskaperna förmedlas till föraren via den nya generationen rattar med en design som baseras på ratten i 918 Spyder. Standardratten har en diameter av 375 mm, GT-sportratten, som är ett tillval, har en diameter av 360 mm.  

För att underlätta vid vardagstrafik erbjuder Porsche ett hydrauliskt lyftsystem med integrerade lyftcylindrar i fjäderbenen fram. Genom att trycka in en knapp ökar markfrigången fram med 40 millimeter på fem sekunder och förhindrar att bilens underrede slår i marken, till exempel vid branta garageutfarter.

Uppkoppling och infotainment
Det nyutvecklade Porsche Communication Management System (PCM) är standard i de nya Carrera-modellerna och inkluderar nya funktioner runt den sju tum stora multi-touch-skärmen i mittkonsolen. Navigationssystemet som är standard kan skötas som en smartphone och kan även ta emot handskrivna meddelanden.

Trafikinformation i realtid finns tillgängligt för betydligt bättre navigation. Det ger föraren en snabb överblick av trafiksituationen och garanterar att vägvalet anpassas till informationen. 

Dessutom kan mobiltelefoner och smartphones integreras snabbare än tidigare via Wi-Fi, Bluetooth eller kabel. Det betyder att både fordonsrelaterade tjänster som fjärrstyrd åtkomst av fordonsdata och också internetbaserade tjänster som Google Street View och internetradio finns tillgängliga. Dessa tjänster utvidgas och förbättras kontinuerligt.

Nya Porsche 911 Carrera 4 och 911 Targa 4 lanseras i december. Priset i Sverige blir:

911 Carrera 4998 000 kr

911 Carrera 4S1 131 000 kr
911 Carrera 4 Cabriolet1 119 000 kr
911 Carrera 4S Cabriolet1 252 000 kr
911 Targa 41 119 000 kr
911 Targa 4S1 252 000 kr


Bränsleförbrukning:

911 modellserie: Förbrukning blandad körning 12,7–7,4 l/100 km, stadstrafik 19,2–9,9 l/100 km, landsväg 8,9–6,0 l/100 km; CO2-utsläpp 296–169 g/km.

911 Carrera 4: Förbrukning blandad körning 8,7-7,7 l/100 km, stadstrafik 12,2-10,1 l/100 km, landsväg 6,7-6,3 l/100 km; CO2-utsläppemissions 201-177 g/km.

911 Targa 4: Förbrukning blandad körning 8,9-7,9 l/100 km, stadstrafik 12,4-10,3 l/100 km, landsväg 6,9-6,5 l/100 km; CO2-utsläpp 206-182 g/km.

911 Carrera 4S: Förbrukning blandad körning 8,9-7,9 l/100 km, stadstrafik 12,4-10,3 l/100 km, landsväg 6,8-6,6 l/100 km; CO2-utsläpp 204-180 g/km.

911 Carrera 4 Cabriolet: Förbrukning blandad körning 8,9-7,9 l/100 km, stadstrafik 12,4-10,3 l/100 km, landsväg 6,9-6,5 l/100 km; CO2-utsläpp 206-182 g/km.

911 Carrera 4 S Cabriolet: Förbrukning blandad körning 9,0-8,0 l/100 km, stadstrafik 12,6-10,4 l/100 km, landsväg 6,8-6,7 l/100 km; CO2-utsläpp 208-184 g/km.

911 Targa 4S: Förbrukning blandad körning 9,0-8,0 l/100 km, stadstrafik 12,6-10,4 l/100 km, landsväg 6,8-6,7 l/100 km; CO2-utsläpp 208-184 g/km.

Porsche 918 Spyder: Förbrukning blandad körning 3,1–3,0 l/100 km; Eldrift kombineradd körning: 12.7 kWh/100 km; CO2-utsläpp: 72–70 g/km;

911 Turbo and 911 Turbo S Coupé/ Cabriolet: Förbrukning blandad körning 9,9–9,7 l/100 km; stadstrafik 13,4-13,2 l/100 km; landsväg 7,8–7,7 l/100 km; CO2-utsläpp 231–227 g/km.

911 GT3: Förbrukning blandad körning 12,4 l/100 km; stadstrafik 18,9 l/100 km; landsväg 8,9 l/100 km; CO2-utsläpp 289 g/km.