Nya 911 Turbo S - Nya Porsche 911 Turbo S.

Nya Porsche 911 Turbo S.

Tekniska specifikationer

Nya 911 Turbo S - Technical Specs
2,450 mm
4,535 mm 1,303 mm
Från 2 375 000 kr
PDK
Pris: Från 2 375 000 kr
Effekt: 478 kW (650 hk)
Acceleration 0-100 km/h: 2.7 s
Maxhastighet: 330 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km (WLTP): 12.0 - 12.3
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 271.0 - 278.0

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Koncept

Porsche - Koncept

Koncept

Tre begrepp som får alla bilälskares hjärtan att slå snabbare: 911, Turbo, S. Alla tre tillsammans innebär fantastiska upplevelser och möjligheter. Det är därför våra ingenjörer brukar betrakta 911 Turbo S som den fulländade sportbilen. En bil med maximal körkänsla.

Det här är en bil som är ett konkret uttryck för allt det Porsche står för: Prestanda, sportighet och stilkänsla. Den står för vår kompromisslösa inställning när vi förverkligar en idé. Passion, men ändå med en avspänd och jordnära attityd. Med ett passande mått seriositet – men samtidigt med gränslös körglädje.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Prestanda

Porsche - Prestanda

Prestanda

För våra ingenjörer är en mållinje bara en mellanstation på vägen mot ytterligare förbättringar. Det är så 911 Turbo S fått sin enorma prestanda. Prestanda som går igen i varenda liten detalj.

För första gången används nu här piezo-insprutare och större turboaggregat. Grenrören, som hämtats från 911 GT2 RS, förbättrar effektiviteten och gör bilen ännu mer lyhörd tack vare de optimerade strömningsförhållandena.

Laddluftkylningen och luftintagen till motorn har arbetats om från grunden. Tidigare fick laddluftkylaren sin luft från luftintag på sidorna av bakflyglarna, och motorn via ett galler på bakluckan. Den här principen har nu bytts på nya 911 Turbo S. Med ett extremt sportigt resultat.

Den 6-cylindriga 3.8 l-boxermotorn är försedd med dubbla turboaggregat med variabel turbingenometri (VTG) och utvecklar 650 hk. Accelerationen från 0–100 tar bara 2,7 sekunder med Launch Control. Och sprinten från 0 till 200km/h? 8,9 sekunder. Topphastighet: 330 km/h.

Den helt nyutvecklade 8-stegade PDK-växellådan (Porsche Doppelkupplung, med dubbla kopplingar) möjliggör växlingar på bråkdelar av en sekund – utan avbrott i kraftflödet. Jämfört med den förra generationen, ger den en märkbart bredare spridning mellan komfort, prestanda och effektivitet.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Sport Chrono-paket

Porsche - Sport Chrono-paket

Sport Chrono-paket

De som testat sina gränser på bana strävar efter optimalt sportig prestanda också på vanliga vägar. Sport Chrono Paketet, med lägesväljare, är ett synligt uttryck för vår framgångsrika historia inom racing. Du får en ännu sportigare avstämning av chassit, motorn och växellådan.

Via den rattmonterade lägesväljaren med sin SPORT Response-knapp har du möjlighet att välja mellan 5 körlägen: "Normal", "SPORT", "SPORT PLUS" och "Individual" och det nya läget "WET"¹ som hjälper dig vid körning på vått underlag. Ett tryck på "SPORT Response"-knappen förbereder motorn och växellådan för snabbast möjliga kraftutveckling. Resultat: Maximal respons och lyhördhet under ca 20 sekunder.

I Sport Chrono Paketet ingår även den nya appen Porsche Track Precision som du smidigt använder för att klocka varvtider och samla kördata som du sedan kan hantera vidare. Du kan se exakt hur ditt nya personliga varvrekord ser ut! Användargränssnittet för appen har moderniserats från grunden vilket gör den ännu mer intuitiv och enkel att använda på din smartphone.

¹ Körläget "WET" kan på intet sätt ersätta behovet av att alltid anpassa sitt körsätt efter olika väg- och väderförhållanden och är, på sin höjd, en hjälp för föraren.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Bromsar och fälgar

Porsche - Bromsar och fälgar

Bromsar och fälgar

Inga kompromisser – det är något vi tar på största allvar. Speciellt när det gäller den seriösa sidan av körglädjen – din säkerhet. Eftersom vi älskar acceleration, vill vi också erbjuda dig maximal retardation när du bromsar.

Bromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) är väl beprövat i racingsammanhang och har extremt lätta keramiska skivor. Fram har de en diameter på 420 mm, bak 390 mm. Tillsammans med de nya, fasta 10-kolvsoken fram och 4-kolvsoken bak är bromsförmågan enastående. Bromsoken är på sedvanligt sätt gullackerade. Om du vill kan du även få dem i svart.

En annan karakteristisk detalj är den hisnande bromsprestandan – när man mycket snabbt behöver köra mycket sakta.

Nya 911 Turbo S levereras med de smidda 20/21"-lättmetallfälgarna 911 Turbo S med läcker 2-tonslackering (svart) och central hjulmutter på typiskt racingmanér.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Porsche Aerodynamics

Porsche - Porsche Aerodynamics

Porsche Aerodynamics

Vind är något man inte kan undvika. Men man kan styra den. Åtminstone med aktiv aerodynamik. Det nu ytterligare finslipade aerodynamiksystemet gör 911 Turbo S-modellerna ännu mer flexibla i alla situationer. Porsche Active Aerodynamics (PAA) ser till att prestandan optimeras, samtidigt som det sänker förbrukningen och CO₂-utsläppen.

En viktig faktor i detta är de nya, aktiva kylluftsspjällen i luftintagen fram. Spjällen är konstruerade för att minska förbrukningen vid vardagskörning och för att optimera prestandan när man tävlar. De stängs automatiskt då bilen är i rörelse och sänker på så sätt luftmotståndet. Vid behov öppnas de för att ge motorn optimal kylning.

Till detta ska läggas en variabel, pneumatiskt utfällbar frontspoiler, tillverkad i ett flexibelt material, samt en spoiler bak. Båda fälls samtidigt ut/in i olika positioner.

En annan nyhet: Airbrake-funktionen. Vid full inbromsning i hög hastighet, skjuts frontspoilern och bakspoilern automatiskt ut ytterligare, vilket bidrar till att korta bromssträckan (beroende på valt körläge).

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design

Porsche - Design

Design

När man gör något utan några om och men, syns resultatet redan vid en första anblick. Låt oss börja med bakpartiet. Det är ju trots allt där som själva hjärtat i alla 911:or klappat sedan 1963, och i alla 911 Turbo sedan 1974. Vi talar naturligtvis om boxermotorn.

Bakpartiet har en design som är lika kraftfull som det krutpaket det döljer – och har vuxit med 20 mm på bredden jämfört med den förra modellen. De atletiska bakflyglarna framhäver bilens sportiga gener extra tydligt, en karakteristisk detalj som präglat 911 Turbo ända sedan födseln.

Med sina former är fronten Porsches historia trogen – och samtidigt nyskapande. Den har nämligen vuxit hela 45 mm på bredden. I kombination med den ökade spårvidden, förbättrar det körstabiliteten avsevärt. Flyglarna är som vanligt högre än huven – en annan typisk detalj i Porsche-designen.

Huvens dynamiska veck och jämna sluttning mot frontkjolen bildar en länk till tidigare 911-modeller. Lika distinkta är 4-punktsvarselljusen och halvljuset i de nya, ännu mer sluttande LED-matrix-strålkastarna.

Med sina svarta luftlameller leder den nu ännu kraftigare markerade framkjolen motvinden rätt väg. Närmare bestämt till luftintagen på sidorna och de nya aktiva kylluftsspjällen som gör det möjligt att justera luftflödet och på så sätt optimera aerodynamiken och kylningen. I frontkjolen döljer sig också en kamera och sensorer till komfort- och assistanssystemen.

Från bakpartiet, via sidorna med sin klassiskt sportiga utformning, hela vägen till fronten: Tidlös design som in i minsta detalj visar vägen framåt.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör

Porsche - Interiör

Interiör

Typiskt Porsche, typiskt 911 Turbo S: Kombinationen av traditionella designdetaljer och banbrytande teknik. Det här är något som verkligen gäller kombiinstrumentet med sin analoga varvräknare och sina två högupplösta displayer vars virtuella instrument visar all viktig information om bilen.

Till höger om kombiinstrumentet sitter Porsche Communication Management (PCM) – en högupplöst 10,9"-display med bland annat online-navigation. Analog precision och digital integrering i en skön förening.

En nyhet, och på samma gång en anspelning på tidigare 911-generationer, är de horisontella linjerna i kupén. Konceptet, med sin sluttande mittkonsol, fristående från instrumentpanelen, gör det optimalt enkelt att nå alla huvudfunktioner i alla situationer.

Tack vare manöverkonceptet Porsche Advanced Cockpit har antalet fysiska reglage kunnat minimeras, och allt sitter placerat så att du lätt kan nå. Denna praktiska sportbilsergonomi kännetecknar även den nya GT-multifunktionssportratten med sina växlingspaddlar.

Sportbilar bygger man av övertygelse. Det här innebär att man sätter högsta värde på alla detaljer. Var du än tittar eller känner – allt har sin givna plats och är av hög kvalitet. Den extremt eleganta läderklädseln är tvåtonad och pryds av kontrasterande sömmar.

De vadderade mittsektionerna på sätena och på dörrpanelerna är en referens bakåt i tiden – redan de första 911 Turbo-modellerna hade en interiör som bjöd på dessa genomarbetade detaljer. Till detta ska läggas olika dekorelement i matt kolfiber. Ännu ett exempel på att maximal prestanda också kan ta sig uttryck i stil och känsla.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Komfort

Porsche - Komfort

Komfort

Porsche Communication Management (PCM) är ditt kontrollcenter för ljudsystemet, navigationen och kommunikationen liksom för den långa raden av assistanssystem. De flesta av bilens funktioner kan enkelt och bekvämt styras via den högupplösta 10,9"-pekskärmen.

Assistanssystem
Vad är det som gör det så kul att köra en 911 Turbo S? Förklaringen är att du slipper koncentrera dig på något annat än just det, och att du känner dig som ett med bilen.

Tack vare de många assistanssystemen. Till exempel varnings- och bromsassistenten eller den automatiska farthållare som reglerar hastigheten för din 911 Turbo S helt själv, baserat på avståndet till bilen framför.

Till detta ska läggas det helt nya körläget WET¹. Ett innovativt system som assisterar vid vått underlag. ParkAssist och backkamera kan utökas med tillvalet Surround View. Detta system kompletterar backkameran med ytterligare 3 HD-kameror.

Med speciell sportbilsavstämning optimerar Porsche InnoDrive² din hastighet med hjälp av navigationsdata och information från radar- och videosensorerna. Resultat: Bättre komfort, lägre förbrukning och den typiska Porsche-körkänslan. Hastigheten anpassas i förväg efter hastighetsbegränsningarna och vägsträckningen (kurvor, topografi).

Samtidigt styr Porsche InnoDrive accelerationen, retardationen och växlingarna (inklusive att rulla fritt). Tack vare att systemet kan se upp till 3 km framåt längs vägen och att körstrategin kan optimeras i realtid, blir resan extra harmonisk och bränslesnål.

¹ Körläget "WET" kan på intet sätt ersätta behovet av att man anpassar sitt körsätt efter olika väg- och väderförhållanden och är, på sin höjd, en hjälp för föraren.

² För de assistanssystem som Porsche InnoDrive ger tillgång till gäller vissa begränsningar. Föraren måste själv övervaka körningen hela tiden och ingripa om så skulle behövas. Systemet kan när som helst kopplas ur genom att man trampar på broms- eller gaspedalen.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Höjdpunkter

Porsche - Höjdpunkter

Höjdpunkter

Ljuslist
Den obrutna ljuslisten bak, inklusive Porsche-logotypen, är en sammanbindande länk mellan de utpräglat 3D-formade LED-baklyktorna.

Variabel frontspoiler
Den variabla frontspoilern kan skjutas ut lägre än på den tidigare modellen, vilket förbättrar aerodynamiken ytterligare.

Adaptiva sportstolar Plus
De nya Adaptiva sportstolarna Plus med elektrisk 18-vägsinställning är klädda i smidigt läder och ger med sina fasta sportiga sidosektioner kroppen ett enastående stöd i sidled.

Typiskt Turbo: Nackstöden med sin Turbo S-logo. De vadderade mittsektionerna på sätena och på dörrpanelerna påminner om de på de första 911-modellerna.

911 Turbo S Cabriolet
En kombination av den klassiska 911 Turbo-silhuetten och det mäktiga, ofiltrerade ljudet från turbomotorn när man kör nercabbat.

Den helautomatiska tygsuffletten på 911 Turbo S Cabriolet har en fast bakruta av glas och tre integrerade magnesiumstag som gör suffletten robust och ändå extremt lätt. Att öppna/stänga den går på kvicka 12 sekunder och kan utföras i hastigheter upp till 50 km/h – om du vill via fjärrstyrning.

Innertaket är tillverkat i ett värme- och ljudisolerande material vilket ger märkbart stabilare temperatur i kupén och effektiv dämpning vindbruset. Om du nu skulle vilja det.

En elektrisk vindavvisare minimerar draget med suffletten nere. Även här med minimalt vindbrus. Med en enkel knapptryckning skjuts vindavvisaren in/ut på bara 2 sekunder.

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Service
Service
Porsche Driver's Selection
Porsche Driver's Selection