911 Speedster - Porsche.se
 
911 Speedster - Nya 911 Speedster.

Nya 911 Speedster.

Tribute to a dream.

Tekniska specifikationer

911 Speedster - Technical Specs
2,457 mm
4,562 mm 1,250 mm
Manuell
Effekt: 510 hk (375 kW)
Acceleration från 0-100 km/h: 4.0 s
Maxhastighet: 310 km/h
Bränsleförbrukning l/100km: 13.8
CO2-utsläpp: 317 g/km
Pris: Från 2 850 000 kr inkl. moms

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Exteriör design

Porsche - Exteriör design

Exteriör design

Helt klart en 911, men ändå inte. Speedster är ett av de mest individuella 911-koncepten som kommer rulla på vägarna.

Proportionerna, linjerna och designspråket är självklara. Framflyglarna i kolfiber är muskulösa och strålkastarna runda – typiskt för 911. Stora kylluftintag och svarta spoilerläpp är också typiskt för 911 GT-modellerna – likaså formgivningen av den främre huven i kolfiber. Vilket inte är konstigt, designen och den breda karossen är baserade på 911 GT3.

Men det blir ännu mer fascinerande. Vindrutan är extremt låg och gör bilen ännu smidigare, mer kompakt och mer atletisk. Det här är en lång tradition med Speedster och det finns tre väldigt bra skäl: närheten till vägen, en konstant flirt med elementen och ungdomlig sportig körning.

De 20-tums smidda aluminiumfälgarna med centrumbult och navkåpor med Porsche-vapen avslöjar närheten till racingbanan.

Förutom en smickrande silhuett har Speedster också ett annat tydligt kännetecken: dynamiska strömlinjeformade dubbelbubblor på bakluckan. Hela luckan är gjuten i ett enda stycke kolfiber vilket gör den extremt stadig.

Sportiga funktioner i nya 911 Speedster är den atletiska bakdelen, det sportiga avgassystemet med sina två centrala utloppsrör och extra luftuttag.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör design

Porsche - Interiör design

Interiör design

Sportratten är klassiskt svart, rattkrans i läder och märkningen i centrum hämtar kraft i bilens motorsportarv. Instrumentpanelen påminner om 1960-talets Porsche-design, när nålen var vit och både siffror och markering för ökning var gröna.

Plattan med logotypen mellan sätena speglar det faktum att nya 911 Speedster är endast byggs i 1.948 enheter. Det är ingen slump att detta nummer också påminner om det år då den första sportbilen som bär namnet Porsche producerades.

Inredningsdetaljer i kolfiberbearbetning som dörrkarmskydd och instrumentbrädans dekorinläggmed Speedster-logotypen ger bilen en djärv, sportig design. Dörröppningsöglorna är i linje med lättviktsdesignen och helt i stil med en Porsche GT-modell. Detsamma gäller för den korta växelspaken med svart lädergrepp.

Trots sin sportiga design är skalstolarna i kolfiberförstärkt plast (CFRP) med elektrisk säteshöjdsjustering behagligt bekväma och ger maximal sidostöd – till exempel när du kör på vindlande kustvägar. Sätesstöden, de perforerade sittplatserna och nackstöden med broderad Speedster-logotyp i svart är gjorda i slät, svart läder. Den karaktäristiska formen på sätena och fördjupningarna i sittplatserna är inspirerade av 918 Spyder.

Automatisk klimatkontroll? Det behöver du inte i en bil med så mycket fri anda – och det är därför inte monterat som standard, men tillgänglig som tillval utan extra kostnad.

Du kan även få Porsche Communication Management (PCM) med onlinenavigering, Sound Package Plus och Connect Plus-modulen inklusive Apple® CarPlay som tillval utan extra kostnad. Kort sagt: du bestämmer dig för hur minimalistisk du vill att din bil ska vara.

Det finns inte mycket att säga om baksätet. Eftersom det helt enkelt inte finns något.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Heritage Design paketet

Porsche - Heritage Design paketet

Heritage Design paketet

Vi hedrar vårt sportarv med det valfria, tillgängliga Heritage Design-paketet. De många högkvalitativa detaljerna visar vår geniuina passion. Heritage Design-paketet har utformats av Porsche Designers och implementerats med utmärkt hantverk i Porsche Exclusive Manufaktur. Med en ren design guidar den stilfullt föraren genom varumärkets rötter.

En traditionell, sportig finish i GT Silver Metallic utgör grunden för Heritage Design-paketet. En påminnelse om motorsportens banbrytande dagar när de flesta tävlingsbilar som konkurrerade på världens tävlingsbanor hade denna färg.

Med sin nostalgiska utformning påminner den delvis vita frontdelen om tävlingsversionerna av 365. Märkena på huven och dörrarna är ikoniska och ger en exklusiv möjlighet att göra 911 Speedster till dina drömmars sportbil: med antingen siffran 48 – det år som Porsche grundades – eller ditt personliga startnummer.

Den historiska Porsche-logotypen på sidan av bilen rundar av bilden. Bromsoken för Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) är uteslutande målade i högglansigt svart för detta tillvalspaket och har en vit Porsche-logotyp.

Guldfärgade Speedster-logotyper på baksidan och på sidorna av de strömlinjeformade dubbelbubblorna kompletterar det övergripande harmoniska intrycket. Formgivna i historisk design: Porsche Crest på främre huven och centrumbult på hjulen som är målade i satinplatina.

De invändiga sätesskydden i fordonsspecifik design med guldfärgad kant säkerställer att den historiska charmen hos Heritage Design-paketet från din 911 Speedster alltid kommer att vara väl bevarad.

Designpaketet för 911 Speedster är premiären för en serie nya tillvalspaket från Porsche Exclusive Manufaktur. Vi kommer föra vidare vår sportbilstradition med stil till kommande modeller med hänvisning till Porsches historia, med stor vikt på detaljer.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Prestanda

Porsche - Prestanda

Prestanda

Speedsters långa historia har en tydlig fysisk kärna: motorn är placerad djupt där bak. I den nya 911 Speedster är detta en högpresterande 4,0-liters horisontellt motsatt motor. Ett högvarvskoncept som når 9 000 rpm. 510 hk (375 kW), maximalt vridmoment 470 Nm.

Accelerations- och hastighetsvärdena är också extraordinära. Nya 911 Speedster accelererar från 0–100 km/h på bara 4 sekunder, tack vare sin manuella 6-växlade GT sportväxellåda. Toppfart: över 300 km/h. Det är lätt att göra liknelser med 911 GT3 och 911 GT3 RS.

Extremt robust och högpresterande var RS-motorn ursprungligen baserad på 911 GT3 Cup. Oljetillförseln härstammar också från motorsporten och använder torrsump och separat motoroljetank, helt variabel oljetryckspump och högeffektiv tillförsel av lagren via vevaxeln.

Fyrventilstekniken med hydrauliska lyftare och förstärkt ventilmekanism har också testats fullständigt på racerbanan. Motorblocket och cylinderhuvudena är gjorda av aluminium, och titankolvstängerna är smidda. Tack vare VarioCam är justering av kamaxeln finjusterad enligt motorvarvtal och belastning.Sex individuella gasventiler garanterar optimal lufttillförsel till varje cylinder.

En stereo lambda-kontroll reglerar avgasernas sammansättning och övervakar förorenande omvandling i katalysatorerna. För att minska partikelutsläppen är 911 Speedster utrustad med ett partikelfilter. Den nödvändiga regenereringsprocessen av partikelfiltret löper oberoende och obemärkt. Den extra vikten som filtret ger kompenseras av ett nyutvecklat lätt konstruktionskoncept.

Resultatet av alla dessa åtgärder: direkt respons och fordonsprestanda, typisk för motorsport. Dessutom ingår det oöverträffade ljudet av en ren fullblodsmotor.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Chassi och Chronopaket

Porsche - Chassi och Chronopaket

Chassi och Chronopaket

Nära vägen och ännu närmare motorsporten: det här är inställningen för nya 911 Speedster. Dess chassi kommer från 911 GT3. Den är konstruerad speciellt för motorsport och håller vägen lika fast som ett GT-fordon. Alla system för upphängning har också anpassats till 911 Speedster.

Med bakaxelstyrning som standard kombinerar bilen prestanda och vardaglig körning med en sportig attityd. Vid låga hastigheter styr systemet bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulens. Detta leder till en virtuell förkortning av hjulbasen. Smala kurvor kan avrundas mer dynamiskt. Och parkering blir märkbart lättare. Vid höga hastigheter styr systemet bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Den virtuella förlängningen av hjulbasen förbättrar stabiliteten och smidigheten, särskilt vid höga hastigheter.

Dynamiska motorupphängningar: Det elektroniskt reglerade systemet minimerar märkbara rörelser och vibrationer för hela drivlinan, särskilt motorn, så att du får fördelarna både av en mjuk och hård motorinfästning. Bilen är märkbart hårdare och stabilare vid lastväxelförändringar och i snabba kurvor. Dessutom minskar motorns vertikala vibrationer när den accelererar under full belastning. Resultatet är större och mer enhetlig drivkraft vid bakaxeln, ökad dragkraft och snabbare acceleration. Vid en mindre självständig körstil ger mjuka dynamiska motorfästen en ökad komfortnivå.

Porsche Active Suspension Management (PASM, cirka 25mm lägre än 911 Carrera): Denna elektroniska justering av dämpningsstyrsystemet reglerar aktivt och kontinuerligt dämpkraften på varje hjul baserat på aktuella vägförhållanden och körstil. Du kan välja mellan två sportiga program med en knapptryckning. Normalt läge är utformat för sportig körning på allmänna vägar. Sportläget är speciellt anpassat för maximal sidoacceleration och optimal dragkraft på helt plana ytor – när du vill ta ett varv på racingbanan.

Porsche Stability Management (PSM): ett automatiskt kontrollsystem för att upprätthålla stabilitet vid gränserna för dynamisk körprestanda. Du kan stänga av systemet helt i två steg för en avsiktligt sportigare körning.

Porsche Torque Vectoring (PTV): Detta system fungerar i kombination med ett mekaniskt bakre differentiallås. Bilen får ökad dragkraft och förbättrad sidodynamik, samt ökad stabilitet när du svänger i lite hårdare förhållanden och vid byte av körbanor.

Hjul och däck: bilen är försedd med smidda 20-tums hjul i satinsvart med centrallås. Sportdäcken, godkända för väg, säkerställer det nödvändiga greppet. *

Chronopaket: Förutom det analoga och digitala stoppuret på instrumentbrädan kan du med Chronopaketet som tillval också visa, spara och utvärdera tider för dina favoritrutter eller pendling. Alla sträckor kan registreras och referenstider definieras.

Porsche Communication Management (PCM) är tillgänglig som tillval utan extra kostnad och innehåller en förbättrad indikator för prestanda. Systemet visar aktuell motorutgång och vridmoment i instrumentklustret.

* Det grunda däckmönstret leder till ökad risk för vattenplanering på våta vägar.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Keramisk kompositbroms

Porsche - Keramisk kompositbroms

Keramisk kompositbroms

Vi har inget emot nostalgi, men när det gäller aktiv säkerhet litar vi på modern, motorsporttestad teknik: ventilerade keramiska bromsskivor i Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). De har en diameter på 410 mm fram och 390 mm bak för ännu bättre bromsförmåga. Detta är standard på nya 911 Speedster.

Gula (svarta med Heritage Design-paketet) monobloc 6-kolvsok fram och monobloc 4-kolvsok bak erbjuder extremt höga och framförallt jämna bromsprestanda.
PCCB möjliggör kortare bromsavstånd, även under de tuffaste väg- och körförhållanden. Systemet förbättrar också säkerheten vid höghastighetsbromsning tack vare dess förmåga att stå emot avmattning.

Den avgörande fördelen med PCCB är den extremt låga vikten på de keramiska bromsskivorna, ungefär 50% lättare än gjutjärnskivor av liknande design och storlek. Resultatet är bättre väghållning och ökad komfort, särskilt på ojämna vägar. Det ger dessutom ökad smidighet och ytterligare förbättring av hanteringen.

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Service
Service
Porsche Driver's Selection
Porsche Driver's Selection