Huvudnavigation
Modeller
911
911 R - Nya 911 R.

Nya 911 R.

Principle of Purity.

Tekniska specifikationer

911 R - Technical Specs
Hjulbas: 2,457 mm
Längd: 4,532 mm Höjd: 1,276 mm
Manuell
Effekt 368 kW (500 hk) vid 8,250 1/min
Acceleration från 0 - 100 km/h 3.8 s
Maxhastighet 323 km/h
Bränsleförbrukning/utsläpp* Blandad (l/100 km) 13.3
CO2-utsläpp i g/km 308
Pris från 1 836 000 kr inkl. moms

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Nya 911 R:

en fullblodig nioelva

Porsche - Nya 911 R: en fullblodig nioelva

Nya 911 R:

en fullblodig nioelva

Jag är inte bara en sportbil. Jag är mycket mer än så. Jag är R:et som gör hela skillnaden. Jag är 911:an som kommer att hålla dig på tårna. Jag är anledningen till att gå upp klockan sex på söndagsmorgonen efter en tuff vecka. Jag är påminnelsen om en förlorad barndom. Jag luktar bensin – från asfalten, från racingbanan. En äkta sportbil. En fullblodig nioelva. Nu är jag tillbaka – i en begränsad upplaga av endast 991 enheter.

Jag tickar som en analog klocka. Jag är ärlig, rak, direkt. En bekräftad purist. Med föraren i centrum. Det är därför jag tävlar i det fria. För en äkta sportbilskultur.

Jag är nya 911 R.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design:

old school, ny spänning

Porsche - Design: old school, ny spänning

Design:

old school, ny spänning

En hyllning. En pånyttfödelse. En barndomsdröm. En 911 direkt från Flacht. Nya 911 R är allt det. På samma gång. Design och kropp baserat på 911 GT3. Däremot har 911 R en uppfällbar bakre vinge istället för en fast. I praktiken innebär detta: 911 R är 44 mm bredare baktill än 911 Carrera. Detta ger en ännu starkare närvaro på vägen och framhäver den klassiska 911-egenskapen: låg, bred, platt.

Iögonfallande: den karaktäristiska motorns luftintagssystem med den historiska modellbeteckningen 911 R. Precis under: de centrala, svartmålade dubbla avgasrören som levererar det oförfalskade ljudet av en fullblodig insugningsmotor.

Historisk referens: de två ränderna som sträcker sig längs hela ovansidan. Om det fanns ett ord för det skulle det kallas motorsportselegans.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Prestanda:

när glädjetårarna sprutar horisontellt

Porsche - Prestanda: när glädjetårarna sprutar horisontellt

Prestanda:

när glädjetårarna sprutar horisontellt

Den stora boxersexan utan överladdning sitter direkt baktill på nya 911 R. Den högpresterande motorn levererar ett imponerande motorvarvtal på 8,500 1/min. Med fyra liters slagvolym levererar den 368 kW (500 hk) vilket motsvarar en effekt på 92 kW (125 hk) per liter. Det maximala vridmomentet är 460 Nm vid 6250 1/min.

Med den mycket kortstegade manuellt 6-växlade GT sportväxellådan accelererar 911 R från 0 till 100 km/h på 3.8 sekunder – förutsatt att du är kvick med växelspaken. Maxhastigheten nås med 6:e växeln vid 323 km/h.

Kraftutveckling av detta slag är endast möjligt med en hög effekt/viktförhållande. Med nya 911 R är denna en anmärkningsvärd 2.7hk/kg.

Porsche - Connect Plus: web-connected

I sin renaste form:

ömma muskler av körningen

Porsche - I sin renaste form: ömma muskler av körningen

I sin renaste form:

ömma muskler av körningen

Tryck ner kopplingen. Accelerera. Lyft kopplingen. Fram till denna punkt skulle din trafiklärare inte ha några problem att hänga med. Men efter det kommer du inse att han inte hade någon aning. Kort lektion gällande kraftöverföringen på nya 911: Manuell växellåda med 6 resultatorienterade växlar – en adrenalinkick vid varje växling. Ditt jobb: Hand- och fotarbete. Massor av det. Växlingsbyte? Extremt snabbt. Varje växling? Extremt exakt.

En sak är säker: Med den manuella Porsche växellådan kommer du att köra som på den gamla goda tiden, med känslan att köra en äkta GT sportbil. Den dynamiska mellangasen lämnar dig aldrig oberörd. Och ljudet kommer att vina i dina öron. Oavsett vilken växel du kör på.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Lättviktskonstruktion:

med arv kommer förpliktelser

Porsche - Lättviktskonstruktion: med arv kommer förpliktelser

Lättviktskonstruktion:

med arv kommer förpliktelser

Lättviktskonstruktioner är en tradition hos Porsche. Den nya 911 R har även gått på diet. En riktig diet. Motorhuven och vingarna på nya 911 R är gjorda av kolfiberarmerad plast, taket av magnesium och de bakre sidorutorna av polykarbonat. Och baksätet? Borttaget. Den manuella växellådan – istället för en automatisk – minskar fordonsvikten ännu mer. Samma princip finns i interiören: Less is more. Klimatanläggning och infotainment har undvarats, men finns tillgängliga på begäran utan extra kostnad. Lätta dörrpaneler med dörröppningsöglor och reducerade isoleringselement bidrar också till den lätta designen. Ett särskilt lätt litiumjonbatteri finns som tillval. Effekten: Mindre vikt, mer dynamisk respons, mer körglädje. Och en fordonsbruttovikt på endast 1370 kg.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Kördynamik:

hög utveckling på låg höjd

Porsche - Kördynamik: hög utveckling på låg höjd

Kördynamik:

hög utveckling på låg höjd

Chassit hos nya 911 R är baserat på 911 GT3 och bidrar till en extremt sportig vardagskörning. Inställningen är väldigt direkt och modellen är lika låg som 911 GT3. Alla chassikontrollsystem har anpassats till den manuella växellådan.

Vid låga hastigheter styr det specialanpassade systemet på 911 R bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Detta ökar smidigheten, speciellt i snäva kurvor. Under höghastighetsmanövrar styr systemet bakhjulen i samma riktning som den för framhjulen. Detta förbättrar stabiliteten särskilt vid höga körhastigheter.

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Tequipment
Tequipment
Service
Service
Porsche Driver's Selection
Porsche Driver's Selection