718 Spyder - 718 Spyder.

718 Spyder.

Tekniska specifikationer

718 Spyder - Technical Specs
2,484 mm
4,430 mm 1,258 mm
Från 940 000 kr
Manuell
Pris: Från 940 000 kr
Effekt: 420 hk
Acceleration 0-100 km/h: 4.4 s
Maxhastighet: 301 km/h
Bränsleförbrukning l/100 km (WLTP): 11.0
CO2-utsläpp i g/km (WLTP): 251

Highlights

Porsche - Connect Plus: web-connected

Koncept

Porsche - Koncept

Koncept

Nya 718 Spyder är en sportbil som inte liknar någon annan. Inga kompromisser. Inga rationella argument.

Ett inspirerande mittmotorkoncept. En lätt sufflett som du förmodligen aldrig kommer att stänga. Sportfjädring, manuell växellåda – allt viktigt som vardagen kräver och ditt hjärta längtar efter. En bil där känslorna styr, inte det rationella.

Nya 718 Spyder. Perfectly irrational.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Design och aerodynamik

Porsche - Design och aerodynamik

Design och aerodynamik

Serpentinvägar och hårnålskurvor – race i bergen har alltid varit en speciell utmaning. I början av 60-talet, fortsatte Porsche att utöka sitt framgångsrika koncept med den legendariska 550 Spyder och dess efterträdarmodeller genom att skapa 718 RS 60 Spyder. Lättvikt, lägre tyngdpunkt, mittmonterad motor, lätthanterlig och gnistrande vågor av spänning i otaliga bergs- och långdistansrace.

Designspråket för 718 RS 60 Spyder påverkades av att den byggdes för att vara snabb, rörlig och vinna race. Det är exakt det designspråk vi nu ser i nya 718 Spyder. Dess omisskännliga silhuett är typisk för en mittmonterad motor.

Främre spoilern är elegant avrundad, plan, närmare vägen. Den tydligt definierade formen berättar för motvinden vad den ska göra: skapa optimal däckkontakt, särskilt i kurvorna. Frontspoilern framför hjulhusen och det centrala luftintaget kanaliserar luftströmmen genom luftutloppet och optimerar aerodynamiken.

De stora luftintagen med luftintagsgaller ger en hög kylkapacitet. Tack vare den nya strukturen hos gallren är dessa ännu mer aerodynamiskt effektiva än i tidigare modeller.

Designen avrundas dessutom av 20-tumsfälgarna som ger nya 718 Spyder större kontaktyta med vägen tack vare de breda sportdäcken. De typiska linjerna för 718 på dörrarna leder luften till sidoluftintagen. Dessa förser motorn med frisk luft, vilket säkerställer effektivt ventilation om det blir varmt.

Bakre delen av nya 718 har karakteristiska strömlinjer som påminner om silhuetten av en av sina föregångare.

Den distinkta bakre spoilern mellan de tonade bakljusen kännetecknar prestationsinriktad design. Vid hastigheter över 120 km/h expanderar den automatiskt för ökad stabilitet.

Den bakre delen av bilen består av diffusorn och det nya, korta sportavgassystemet. De två svarta sportpiporna separeras ytterligare och skapar det ofiltrerade ljudet som av och till tystar allt förnuft.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Sufflett

Porsche - Sufflett

Sufflett

Låt oss inse det, du kommer nästan aldrig vilja stänga den: Den delvis elektriska och höghastighets- kompatibla, lätta huven på nya 718 Spyder.

Sufflettens sidoprofil är platt och formad för att förstärka bilens linjer. Den är elektrisk och i några enkla steg kan den lagras under det bakre locket – självklart utan att minska bagageutrymmet. Suffletten finns också i tvåfärgad röd och svart i kombination med Classic-paketet.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Motor

Porsche - Motor

Motor

Sexcylindrig 4,0-liters boxermotor. Utan turbo. Full av kraft och redo för action! 420 hk, variabelt insugsrör med omkopplingsbara resonansventiler, direktbränsleinsprutning (DFI), integrerad torrsumpsmörjning och adaptiv cylinderstyrning ökar upplevelsen.

Maximalt varv? 8 000 rpm! Maximalt vridmomentet på 420 Nm från 5 000 till 6 800 varv per minut. Tillräcklig kraft för att accelerera till 100 km/h på 4,4 sekunder. Accelerationen slutar på andra sidan av 300 km/h-märket.

Ett akustiskt utropstecken: ljudet av nya 718 Spyder. Tack vare det exakta sportavgassystemet med sina två klart separerade svarta avgasrör, till vänster och höger om den bakre diffusorn. För ett ännu mer kraftfullt sportbilsljud, med bara en knapptryckning.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Transmission

Porsche - Transmission

Transmission

1:a växeln: start. 2:a växeln: acceleration. 3:e växeln: höja ögonbrynen. 4:e växeln: le. 5:e växeln: jubla högt. 6:e växeln: sucka belåtet. Och upprepa så ofta du vill.

Vridmomentöverföringen i nya 718 Spyder får du genom den precisa
6-växlade manuella växellådan med dubbla svänghjul, optimalt konstruerade för kraft. Växlarna är tydliga och korta. Körupplevelsen är aktiv, intensiv och ren. Den dynamiska motgasningen håller uppe dina endorfinnivåer.

Porsche Torque Vectoring (PTV) inklusive bakre differentiallås
Kortfattat: PTV förbättrar dynamisk prestanda. I detalj: det integrerade bakre differentiallåset möjliggör högre dragkraft och signifikant ökad sidodynamik och fordonstabilitet under belastningsändringar i kurvor och vid byte av körfält.

Dessutom, när du kör bilen resolut in i en kurva, appliceras bromstryck på det inre bakhjulet. Därigenom distribueras en större mängd drivmoment på det yttre bakre hjulet, vilket nästan drar bilen in i kurvan. Styrresponsen förbättras, smidigheten ökar.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Chassi

Porsche - Chassi

Chassi

Att sakta glida fram. Flyta längs vägen på ett moln. En läderfåtölj på fyra hjul. För att vara uppriktig: nya 718 Spyder är inget sådant.

Nya 718 Spyder är utformad så att du upplever varje centimeter av vägen så direkt som möjligt. Och behärskar varje hörn. Varje resa är en vild åktur.

Den lätta fjädringen fram är utformad i typisk GT-stil. De lätta fjädrarna bak är anpassade till nya 718 Spyder-prestandan med ytterligare förstärkningar och specifika hjulupphängningar. Kulfogar på båda axlarna kopplar också ihop chassit med bilen på ett speciellt strömlinjeformat sätt, vilket möjliggör en ännu mer exakt hjulstyrning. Camber-, toe och krängningshämmare kan justeras individuellt Nya 718 Spyder är inte bara lojal mot banan. Den är också lojal mot dina adrenalinnivåer.

Dynamiska motorfästen
Det elektriskt reglerade systemet minimerar märkbara svängningar och vibrationshastigheten för hela drivlinan, särskilt motorn. Det anpassar också dämpkraften och stabiliteten till körstil och vägytans förhållanden.

Hanteringen är märkbart stabilare under belastningsändringar och i snabba kurvor. Samtidigt minskar motorns vertikala svängningar under acceleration under full belastning. Resultaten är större och mer enhetlig drivkraft vid bakaxeln, ökad dragkraft och snabbare acceleration. Vid en mindre distinkt körstil ger de mjuka dynamiska motorfästena en ökad komfortnivå.

Porsche Active Suspension Management (PASM)
Detta variabla dämpningssystem erbjuder kontinuerlig justering av dämpkraften på varje hjul baserat på aktuell körsituation och din körstil. Med en knapptryckning kan du välja mellan två sportiga program: Normalt läge för sportig körning på allmänna vägar och sportläge för maximal lateral acceleration och bästa möjliga dragkraft på racingbanan. Chassit är sänkt med 30 mm för en låg tyngdpunkt.

Porsche Stability Management (PSM)
PSM är ett automatiskt styrsystem för att upprätthålla stabilitet vid gränserna för dynamisk körprestanda. Förutom antiblåsningsbromssystemet (ABS), innehåller det elektroniskt stabilitetsreglering (ESC) och traction control (TC). Sensorer övervakar kontinuerligt bilens riktning, hastighet, fart i kurvor och sidoacceleration. Med hjälp av denna data kan PSM beräkna den faktiska färdriktningen och initiera strategisk bromsning av enskilda hjul för att hindra dig från att avvika från din avsedda linje.

Vad är speciellt med nya 718 Spyder? Den sportiga inställningen med extremt känsliga och korrekta systeminterventioner. Och system som kan stängas av helt i två steg – en funktion som tidigare reserverats för GT-modellerna.

 

Porsche - Connect Plus: web-connected

Interiör

Porsche - Interiör

Interiör

Du glider in i nya 718 Spyder, som handen i handsken. Allt passar. Allt är skräddarsytt för föraren. Till största delen på grund av bilens ergonomi, förfinad genom årtionden. Den upphöjda mittkonsolen garanterar en kort väg från den motorsport-typiska lilla GT-sportratten till den korta växelspaken och tillbaka. Dörrstroppar som handtag kännetecknar den minimalistiska sportiga interiören. Du kan också avstå ljud- och kommunikationssystemet – om du absolut inte vill bli distraherad från ren körning.

Instrumentpanelen med de tre runda instrumenten och den centrala varvräknaren ger dig snabbt all information du behöver. Mätartavlornas ytor är svarta, nålar och markeringar är vita, liksom det analoga och digitala stoppuret för Chrono-paketet på instrumentbrädan. Mitten av varvräknaren pryds av Spyder-logotypen.

Instrumentpanelens trimremsor och mittkonsolen har samma färg som exteriören. Läderinredning med omfattande läder, sömmar och Alcantara®-detaljer finns som tillval. Som en visuell höjdpunkt fortsätter instrumentpanelens dekorinlägg i exteriörfärgen ut på dörrarna. Ett inredningspaket med element i borstad aluminium i svart finns också.

I kombination med läderinteriören kan du som tillval få dekorativa sömmar som skapar kontrast i inredningen. De finns i silver, rött eller gult och inkluderar även "Spyder" -logon på nackstöd samt dörrstroppar . Säkerhetsbältet kan också vara i matchande färger om du önskar.

Nostalgi för 718 Spyder: Du kan även få interiörpaketet Spyder Classic i Bordeaux rött och svart. Suffletten kan du också få i dessa färger, och du kan komplettera med utökade element i svart Alcantara® och dekorinlägg i GT Silver Metallic.

Stolarna i nya 718 Spyder återspeglar också det sportiga uttrycket. Stolarna, i alla sittvarianter, är i svart läder, sätesytan i Alcantara®. Nackstöden är broderade med "Spyder" -logotypen i olika sömmar beroende på utrustningsvariant.

Sportstolar Plus
Med sina sportiga strömlinjeformade vadderingar och upphöjda sidostöd, ger Sportstolar Plus optimal upplevelse. Ryggstödet kan justeras elektriskt, säteshöjden och positionen fram/bak kan justeras mekaniskt.

Adaptiva Sportstolar Plus
De här sportstolarna går ett steg längre. De kompletterar Sportstolar Plus med elektrisk 18-stegs justering. Sätena kan anpassas optimalt för att tillgodose dina behov när det gäller sitthöjd, rygg- och ryggstödsvinkel, sittdjup, position fram/bak och ländryggsstöd (fyra steg). Sidostoppningen på sätesytan och ryggstödet kan också anpassas individuellt för exakt sidostöd vid kurvor och ökad komfort vid långa resor.

Sportstolar
Som tillval finns sportstolar med fällbara ryggstöd, integrerad thorax krockkudde och manuell justering fram/bak. Materialen är glasfiber och kolfiberarmerad plast med en ytbehandling av kol.

Sportstolarna är gjorda av kolfiberförstärkt plast (CFRP) med kolfiberduk. Detta ger särskilt bra sidostöd vid minimal vikt. Fram/bak justeras manuellt, höjdjusteringen är elektrisk.

 

Porsche - Connect Plus: web-connected

Classic Interior Package

Porsche - Classic Interior Package

Classic Interior Package

Även på 1950-talet var våra ingenjörer lite irrationella, på ett bra sätt. År 1957 skickade de till exempel 718 RSK Spyder till vad som förmodligen är den tuffaste långdistansbanan i världen: 24h Le Mans.

Ett år senare tog den tredje och fjärde plats. Segrar i European Hillclimb Championship och Targa Florio följde 1959. Dess direkta efterträdare var 718 RS 60 Spyder. Tillsammans dominerade de Hillclimb Championships i flera år.

Med det extra Spyder Classic-inredningspaketet lever den här legenden i nya 718 Spyder. Med det specifika utseendet i Bordeaux Rött och svart – och som tillval, även på suffletten. I kontrast finns utökade element i svart Alcantara®. Dekorinlägg i GT Silver Metallic ger den uttrycksfulla färgkombinationen kontur med enkel elegans, och påminner om stilen hos historiska racerbilar.

Porsche - Connect Plus: web-connected

Bromsar

Porsche - Bromsar

Bromsar

Det sägs att med stor styrka kommer stort ansvar. Det är då bromsarna i nya 718 Spyder, som härstammar direkt från 911 GT3, kommer in i bilden. Speciellt de främre sexkolvs-, bakre fyrkolvs monoblocen i aluminium, fixerade bromsok med röd finish.
Kompositbromsskivorna, anpassade till hög effekt, har en diameter på 380 mm fram och bak. De är internt ventilerade och korsborrade för hög värmebelastning och god respons – även på vått underlag.

Porsche keramisk kompositbroms (PCCB)
Motorsportstestad: Porsche keramisk kompositbroms (PCCB) finns som tillval.
Högprestandabromssystem med kännetecknande gula bromsok och kolfiberförstärkta ventilerade keramiska bromsskivor i diameter 410 mm fram och 390 mm på bak,
som ger extremt högt och framförallt konstant bromstryck. PCCB möjliggör kortare bromsavstånd, även under de tuffaste väg- och körförhållandena.

Den främsta fördelen med det keramiska bromssystemet är dess extremt låga vikt. Bromsskivorna är ungefär 50 % lättare än gjutjärnskivor med
liknande design och storlek. Förutom att förbättra körprestanda och bränsleekonomi ökar väghållning och komfort, särskilt på ojämna vägar.

Passiv säkerhet
Säkerhetskonceptet består av en styvhetsoptimering av fordonskonstruktionen, tvådelat krängningshämmare och två fullstora krockkuddar som utlöses i två steg beroende på olyckans typ och svårighetsgrad.

Porsche Side Impact Protection (POSIP), som omfattar sidoskyddselement i dörrarna, thoraxairbag integrerad i sidostödet på varje sitt- och huvudairbag för förare och passagerare i varje dörrpanel ger extra skydd. Kort sagt: större säkerhet – även med öppen sufflett.

Personalisering & service

Exclusive
Exclusive
Service
Service
Porsche Driver´s Selection
Porsche Driver´s Selection